Albert Heijn wint titel ‘beste chocoladeschap’ voor de tiende keer

10 augustus 2021

Albert Heijn is voor de tiende keer de best scorende supermarkt in het Chocolade Categorierapport. Dit blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Nestlé onder ruim 6.000 huishoudens, waarin voor 23 winkelformules de waardering voor het chocoladeschap is gemeten.

In het Chocolade Categorierapport scoort Albert Heijn op acht van de tien aspecten het hoogst en laat met name een toenemende waardering zien op de aspecten aantrekkelijke aanbiedingen en aantrekkelijkheid van het schap. De tweede plaats is voor Plus, de nieuwkomer in de top 3 door een sterk verbeterde score op keuze in duurzame/eerlijke producten. En tot slot Deen, die de derde plek van vorig jaar behoudt. De gemiddelde waardering van het chocoladeschap stijgt naar een gemiddeld cijfer van 7,39. Vorig jaar was dit een 7,32.

Belang duurzaamheid

Naast de waardering toont het rapport ook dat aspecten in belang toe- of afnemen. Zo zijn keuze in duurzame/eerlijke producten, keuze aan producten en keuze aan merken belangrijker geworden. Met name het belang van keuze in duurzame/eerlijke producten laat de sterkste stijging zien van een belangscore van 7,46 naar 9,19. Evenals vorig jaar worden de aspecten voorraad van aanbiedingen, prijzen en aanbiedingen nog steeds als het belangrijkst ervaren maar ze nemen wel in belang af.

Online

 In het onderzoek zijn dit jaar voor het eerst ook online aankopen onderzocht. De verkoop van chocolade via het online kanaal groeit sterk. Zo is het marktaandeel van het online kanaal binnen retail gestegen van 3,8 procent in 2020 naar 6,3 procent in 2021. Deze enorme groei wordt gerealiseerd doordat het afgelopen jaar meer mensen (+21 procent) vaker online kochten (+35 procent) en gemiddeld ook meer uitgaven per boodschap (+10 procent). Wel blijven impuls gedreven categorieën als chocolade nog achter en is er nog een duidelijk groei potentieel.

Van de online shoppers geeft 56% aan ook weleens chocolade online te kopen. In de fysieke winkel is dit echter meer dan 90%. Er valt dus online nog veel te winnen! Shoppers noemen impulsaankopen en het gemis van de ervaring in de (fysieke) winkel als voornaamste redenen om chocolade niet online te kopen.

Altijd op de hoogte blijven?