Gelato Festival voor ijsbereiders

8 november 2023 Esmee de Winter Carpigiani
Het Gelato Festival zit erop, het was een dag vol inspiratie voor de ijsbereider bij Curio in Breda, met als hoogtepunt de Gelato Festival Challenge van Carpigiani Ambachtelijk Benelux. Kees Baars van ijssalon IJsie Prima uit Callantsoog won deze wedstrijd van zo'n 25 concurrenten. Zijn winnende creatie was De 'Seaside Delight', oftewel 'Genot van de Kust', een combinatie van mascarpone, duindoorn, zoute amandel en zeekraal. 

Winnaar (© Carpigiani )

“Doordat ik won in 2018 vind ik deze overwinning des te meer een verrassing. Wat is er mooier als ijsmaker dan kampioen worden en winnen van vakmensen met zo'n straffe creaties”, reageert de nieuwe Nederlandse kampioen Kees Baars uit Callantsoog. ”Mijn ijssalon ligt zo goed als aan het strand. Vandaar mijn inspiratie: Genot van de Kust. Ik wilde het gevoel en de smaak van de zee vangen in mijn ijsje. Zout, ziltig en zout tegelijk. En de jury vond het duidelijk lekker. Druk of niet, wat is het heerlijk om Nederland weer te mogen vertegenwoordigen op het Europees en wie weet ook het wereldkampioenschap.”

Stefaan Beerens van De Smaak! In Bladel verdiende de tweede plaats met ananas, cocos en Thaise basilicum. De derde plaats ging naar Peter ter Laak van Van der Poel IJsmakers in Hengelo met Roses and Raspberry Fool gemaakt van Griekse yoghurt, rozenwater en framboos. De winnaar en de nummers 2 en 3 hebben alvast een ticket te pakken voor de Europese finale in Bologna. Van daaruit kunnen ze zich mogelijk kwalificeren voor het wereldkampioenschap in 2025.

Gelato Festival Challenge

Iedere ijsbereider bracht zijn of haar eigen, al gepasteuriseerde mix van zes liter mee om af te draaien in de machine. Dit gebeurde in de productieruimte van het Curio College die door Carpigiani voorzien en uitgerust was met alle basismaterialen. Iedere deelnemer maakte een 1,5 liter ijsbak en decoreerde deze, daarnaast vulden ze een polystyrene ijsbak met 1 liter voor de jury. 

ijs (© Carpigiani )

De jury beoordeelde het gemaakte ijs. Dit gebeurde aan de hand van de volgende criteria: Smaak bepaalde  40% van de totale score, structuur 30%, creativiteit 20% en tot slot de verbale en esthetische presentatie telde voor 10% op de totale score.

Demo’s

Naast de wedstrijd werden verschillende workshops gegeven voor de ijsbereider. Bijvoorbeeld het maken van de perfecte foto’s van ijs met je telefoon. Davide De Florian (Instagram @def_gelato) gaf een cremino workshop met de producten van IJswinkel.nl. 

Cremino (© Esmee de Winter)

“Cremino is een nieuwe manier van ijs presenteren in de winkel, het geeft iets extra’s”, vertelde Paul Zirkzee van ijswinkel.nl. Ook andere leveranciers in de ijs branche presenteerden producten.

Altijd op de hoogte blijven?