Rempco du Mée en Karin Heidweiller gooiden 11 jaar geleden het roer om: van een baan bij een bank besloten ze tot de overname van ijssalon Da Vinci. Inmiddels is de ijssalon flink uitgebreid en beschikken Rempco en Karin over een groot aanbod aan verschillende ijsproducten. Rempco: “Onze leverancier heeft een website met recepten voor ijssmaken. Daar doen we inspiratie op.” Bij Da Vinci kun je naast ambachtelijk schepijs ook terecht voor ijstaarten, ijsbonbons, milkshakes en (ijs)koffies. “Door het volgen van workshops en door deelname aan het ijsseminar van Laan komen we op nieuwe ideeën. Ook doen we jaarlijks inspiratie op bij de ijsbeurs in Rimini.”
Digitale vitrine
Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: zien doet verkopen. Bij IJssalon Da Vinci spelen ze hier slim op in door hun verse ijs zowel in het drukke hoogseizoen als in het laagseizoen op een mooie manier te presenteren. “Elke ijsbak is een creatie die we individueel opmaken. Daarmee onderscheiden we ons.” De workshops van hun partner dragen hieraan bij. “Onlangs zijn we bij de cremino workshop van Laan geweest. Met deze nieuwe kennis gaan we binnenkort aan de slag.”
IJssalon Da Vinci brengt hun ijssmaken extra onder de aandacht in de digitale ijsvitrine op de website van de ijssalon. “Met de digitale ijsvitrine kunnen klanten thuis of in de wachtrij al zien welke ijssmaken we in de vitrine hebben en wat de allergenen zijn.“ Daarnaast is het mogelijk een smaakabonnement af te sluiten. “Dan krijg je een e-mail zodra je favoriete ijssmaak in de vitrine zit.” Een slimme manier om klanten naar de zaak te trekken.
‘We hebben onze inspiratie bij Laan opgedaan’
Sparen voor ijstaarten
IJsliefhebbers kunnen bij IJssalon Da Vinci ook gebruik maken van een klantenkaart. Karin: “Klanten sparen via een app voor ijs, milkshakes en als ‘hoofdprijs’ ook ijstaarten.” Om deel te nemen geven zij een e-mailadres op. “Hierdoor kunnen we hen ook per e-mail op de hoogte stellen wanneer we een actie hebben.” Afgelopen winter ontvingen klanten bijvoorbeeld bericht over de kersttaartenactie. Rempco: “IJstaarten hebben in de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Middels het spaarprogramma en mailings brengen we klanten die in de winter minder langskomen op het idee om een ijstaart te bestellen.” Op die manier zorgt de klantenkaart voor meer betrokkenheid onder consumenten.
Beleving creëren
Dat ijssalon Da Vinci er alles aan doet om klanten te betrekken bij de ijssalon, is duidelijk. “We hebben in de afgelopen jaren van alles ontwikkeld om zoveel mogelijk beleving te creëren bij de klant.” In de toekomst willen Rempco en Karin vaker aan de slag met leuke winacties en sociale media. “Dat is het leuke aan ondernemen: je kunt heel veel zelf doen. Van saaie bankmuizen zijn we naar de ijsbranche gegaan. We zijn heel gelukkig dat we die stap hebben gemaakt.”
Wil je ook deelnemen aan een workshop bij Laan of ben je op zoek naar inspirerende ijsrecepten? Neem dan een kijkje op laan.nl.