Hans Spitsbaard richt zich volledig op eigen chocolaterie
We kennen Hans Spitsbaard (24) als de winnaar van het vijfde seizoen van het televisieprogramma Heel Holland Bakt. Na stages bij Robèrt van Beckhoven en bij Patisserie de Rouw in Vught, gaat hij nu voor zichzelf beginnen. “Ik ben nu de eerste testproducten aan het maken en gesprekken aan het voeren met klanten.”
Foto: Saskia Lelieveld
“Toen ik twee jaar geleden Heel Holland Bakt won, kwam er verschrikkelijk veel op me af. Iedereen wilde wat van me. Tegelijkertijd realiseerde ik me door het televisieprogramma dat ik de bakkerswereld heel leuk vond. Als ik moest kiezen tussen een spreadsheet – ik studeerde Technische Bedrijfskunde – of een showstuk van chocolade, dan wist ik het wel. Op aanraden van Robèrt van Beckhoven ben ik gaan meelopen bij zijn zaak. Om te kijken of ik het wel echt leuk vond. Honderd taarten maken op een dag is echt productie draaien, dat is wel wat anders dan een hobby.”
Chocolade
“Sinds die stage ben ik eigenlijk alleen maar bezig met chocola. Deze grondstof leent zich voor bijna alles. Ik liep een jaar lang, twee dagen per week, stage bij Patisserie de Rouw. Daar heb ik het vak geleerd. Ik merkte dat wat ik thuis deed een trucje was, maar als je het vak echt beheerst, sta je boven de materie. Sommige mensen hoeven alleen maar naar een bak chocola te kijken om te weten welke temperatuur het is, ik heb de basis nu onder de knie. Ik denk dat er altijd vraag zal zijn naar echte ambachten. Kwaliteit boven kwantiteit, producten met een verhaal. Dit is een veels te mooi vak om te verstoppen, dus ik vind het mooi dat bakkers, zoals Robèrt een glazen wand in hun winkel hebben zodat mensen zien hoe de producten gemaakt worden.
Eigen bedrijf
Het was een megakarwei, maar mijn nieuwe boek ‘De Taartbijbel’ ligt net in de winkel. De eerste reacties waren heel goed. Nu het boek klaar is, wil ik aan de slag met mijn eigen chocolaterie. Ik krijg zoveel veel vragen van mensen – ook via Instagram – die dingen willen kopen. Mijn eerste stap is nu het opbouwen van een assortiment en verkopen aan horecazaken en over een paar jaar heb ik het liefst een winkeltje in een monumentaal pand. Sociale media zie ik daarbij als ondersteuning. Ik vind het gevaarlijk om mijn hele bedrijf daarop te bouwen. Mijn vader staat achter me. Hij zei: ‘Je gaat nú voor jezelf beginnen want er is vraag naar, of ik ga het voor je verhandelen.’ Dat was precies het zetje dat ik nodig had om te starten.”