Unilever zet ijsdivisie in de verkoop

28 maart 2024 Redactie Vakblad IJs Magnum via Wikimedia

IJs past niet meer bij Unilever en daarom zet het bedrijf de ijsdivisie in de etalage. De verkoop is onderdeel van een reorganisatie waarbij het bedrijf de focus legt op andere divisies.

Unilever wil de groei en de winstgevendheid van het bedrijf verbeteren en kondigt een reorganisatie aan. Het bedrijf wil 800 miljoen euro besparen en schrapt wereldwijd 7500 banen. Nederlandse topman Hein Schumacher laat weten dat Unilever de productportfolio wil verkleinen en de focus gaat leggen op een aantal sterke merken met groeipotentieel. “We willen minder dingen, beter en met een grotere impact doen.” IJs past volgens Schumacher niet meer bij Unilever en daarom wordt deze divisie afgesplitst. In 2025 wil hij van de ijsdivisie af zijn

IJsdivisie Unilever

De ijsdivisie bestaat uit een aantal sterke merken, waaronder Ola, Magnum en Ben & Jerry’s. In 2023 was deze divisie goed voor een omzet van 7,9 miljard euro. IJs is volgens Unilever een vreemde eend in de bijt geworden. Het product heeft ander bedrijfsmodel dan persoonlijke verzorging en wasmiddelen. Zo is ijs niet alleen een diepvries-, maar ook een seizoensproduct afhankelijk van het weer. 

Verkoop

De Raad van Bestuur van Unilever gelooft dat de ijsdivisie beter door kan groeien onder een andere eigenaar. Hoe dit er precies uit komt te zien is nog onbekend. Schumacher laat aan NOS weten de ijsdivisie waarschijnlijk naar als zelfstandige onderneming naar de beurs gaat, maar zegt ook alle opties open te houden. De aandeelhouders dringen er al jaren op dat Unilever de winstgevendheid moet vergroten. Uiteindelijk zal Unilever bij het afstoten van de ijsdivisie gaan voor de optie die de meeste winst oplevert voor de aandeelhouders. Duidelijk is wel dat de ijsfabriek in Hellendoorn meegaat.

Splitsing Unilever?

Met de verkoop van de ijsdivisie neemt Unilever opnieuw afscheid van een van de voedingsonderdelenf. Eerder stootte het bedrijf, de boterdivisie (onder andere Blue Band en Becel) en de theetak (onder andere Lipton) af. Er gaan al langere tijd geruchten dat Unilever het bedrijf wil opsplitsen in non-food en een foodbedrijf. De afsplitsing van de ijsdivisie zou hier volgens sommigen weer opwijzen.

Bron: Unilever

Altijd op de hoogte blijven?