IJs in de media | mei 2023

1 juni 2023 Redactie Vakblad IJs Vakblad IJs

IJssalons in België zoeken opvolgers, IJsondernemers verhogen de prijzen, en ijs als middel tegen verspilling. Wat lazen we de afgelopen maand over de branche? Een greep uit de media.

In aanloop naar IJssalon van het Jaar gaat Studio 040 langs bij IJssalon Kees, een van de zes genomineerden voor de titel. Vol spanning wachten eigenaren Kasper en Marco op de uitslag. "Dat zou de kers op de taart zijn."

Peter Matthijs en Wanda Rodrigues de Oliveira van crèmerie Dina zijn aan hun laatste zomer begonnen. “Tenzij iemand onze crèmerie overneemt. We zouden niets liever willen dan dat deze fijne traditie wordt voortgezet”, zeggen ze tegen het Nieuwsblad.

Veel ijsbereiders hebben dit seizoen hun prijzen moeten verhogen. Zo ook in Eindhoven waar de prijs van een bolletje ijs soms is opgelopen naar 2 euro. Maar klanten geven er niks om volgens het ED. “‘Als het druk is, zal het wel lekker zijn.”

Koen Speltincx heeft een andere baan en zoekt een opvolger voor Borgo Gelato, meldt het Nieuwsblad. “Voorlopig hebben we nog niemand gevonden, maar we zouden het heel jammer vinden, mocht het verdwijnen.”

IJs van boerderijmelk is goede PR voor sector”, kopt Melkvee. Een deel van de melk van melkveebedrijf Bouwmans in Bakel (NB) wordt direct verwerkt tot ijs bij de lokale ijssalon. Het levert een beperkt economisch voordeel op voor het melkveebedrijf, maar biedt op termijn kansen.

In de buurt Breda spreekt Wes en Cas van Gaalen uit Princenhage van De IJsbroers. Ze verkopen ijsrollen. “Niet veel ijszaken in Nederland verkopen dit”, zegt Wes. “Daarvoor is het nog te onbekend.”

Gigi Gelato maakt ijs op basis van fruit en groenten en is overgenomen door groente en fruitleverancier Greenyard. “Dit is een belangrijke stap in onze reis om innovatieve en gebruiksvriendelijke producten op de markt te brengen”, zegt Kobe Vanhaecke van Greenyard op Groenten & Fruit.

PZC bezoekt chocoladewinkel Chocolade Ambassade in gent. Xiao Liu en Dorien Jaenen maken cacaococktails en -ijs om verspilling tegen te gaan. “We zijn de eerste in de wereld die dit doen”, aldus het tweetal dat zich wil onderscheiden van andere chocolatiers.

Bij Crème de la Crème in Hasselt verlaat jaarlijks 12 miljoen liter ijs de fabriek, richting winkels en restaurants. Steeds meer daarvan wordt niet meer van koemelk gemaakt. “We gaan het volledig op gezonde ijsjes gooien”, aldus oprichter Rik Zweegers tegen HBVL.

De Limburger gaat langs bij Cone Corner, de ijswinkel in Sittard die bekendstaat om haar moderne, creatieve en kleurrijke creaties, zoals candied bacon of witbier sorbet. “Wij maken ijs dat verder gaat dan ambacht”, aldus dochter Maravilla en vader Ricardo Ramirez de Arellano.

In Hilversum opent de nieuwe ijssalon La Dolce Vita. Eigenares Simone Zuurveld verkoopt hier ambachtelijk Italiaans ijs vanuit een tweedehands kar, die ze zelf opknapte. “Kinderen weten meteen wat ik verkoop”, vertelt ze aan De Gooi en Eemlander.

In Tubantia aandacht voor de nieuwe vestiging van de Twentse ijsfirma Van der Poel. “De huidige ijssalon blijft dit seizoen nog geopend. Rond oktober krijgen we de sleutel van het pand en dan gaan we ons rustig klaarmaken voor het nieuwe seizoen.”

 

Altijd op de hoogte blijven?