Generatiekloof

20 mei 2021 Leon Kees

Weer een paar honderd euro uitgegeven zonder te kunnen bepalen of je er dan ook maar een euro extra omzet mee hebt behaald. Het is lastig kiezen als je al zo’n 25 jaar meeloopt in een branche. Wanneer stop je nu helemaal met het uitgeven van geld aan advertenties in lokale en regionale bladen? Want voor wie plaats je die advertentie nog als je kosteloze bereik op sociale media al even groot is als de oplage van het lokale suffertje?

Jongere collega’s om ons heen gebruiken alleen nog maar sociale media om hun bedrijf te promoten, en vaak met succes. Voor mijn gevoel hoort aanwezigheid in lokale en regionale media er voor ons als ‘oud’ bedrijf er nog wel een beetje bij. Helaas komt adverteren dan steeds vaker uit op die momenten dat het effect het moeilijkst meetbaar is. Een investering in een advertentie aan het begin van het seizoen lijkt goed als het weer meteen geweldig is. Al in het eerste weekend staat de rij aan de vitrine en lachend voldoe je de factuur voor de openingsadvertentie.

Is het echter slecht weer, dan komen alleen de trouwe gasten. Mensen die al jarenlang van maart tot oktober op hun vaste momenten komen en dus niet wachten op de eerste zonnestraaltjes. En wat zeggen juist die mensen: ‘Ik zag de advertentie en was blij! We mogen weer’. Zeg het maar…
Toen we in 2017 startten met onze vestiging in Eindhoven prijkte onze naam op het grootste billboard van de binnenstad. Kosten 1750 euro per week, de voornaamste opbrengst: een gestreeld ondernemers-ego lijkt me…

Als eigenwijs ondernemer met een marketingachtergrond heb ik nu 25 jaar zelf de koers bepaald. Afgelopen winter heb ik besloten om een jonge, vrouwelijke expert in de arm te nemen om ons bedrijf opnieuw te positioneren. Ik voel dat het bedrijf wat dat betreft toe is aan een nieuwe generatie: meer storytelling, meer gevoel, meer een female touch en een beleid dat naar verwachting voornamelijk gebaseerd zal zijn op de inzet van social media.

Hopelijk kunnen we de generatiekloof in 2022 gaan overbruggen. Dit seizoen zal qua communicatie vooral nog in het teken staan van de praktische informatie en ik hoop dat we wat dat betreft snel veel goed nieuws mogen brengen.

Altijd op de hoogte blijven?