Starters

23 juli 2012

Serie: startende ijssalon De IJsfabriek

De nieuwe ijssalon De IJsfabriek opent op 17 maart zijn deuren aan de Midstraat 11 in Joure. Ondernemers Marco en Esther Remery hebben al achttien jaar een eetcafé, maar gaan met de ijssalon een nieuwe uitdaging aan. Vakblad IJs! volgt het ondernemersechtpaar in het eerste jaar. Lees hetdeel 1 in editie 9 van vakblad IJs!, verschijning 1 april 2011.

De IJsfabriek

  • Midstraat 11 - Joure
  • www.deijsfabriekjoure.nl
  • de---ijsfabriek.hyves.nl
  • Bekijk ook:

    1. Van eetcafé naar ijssalon - 'De IJsfabriek opent deuren'  
    -‘We zijn echt blij verrast over de bereidheid in de ijswereld

    om kennis te delen!’

     

    UPDATE 16 MEI: HOOGTEPUNTEN

    Inmiddels is De IJsfabriek acht weken open. Esther Remery doet verslag van de tweede maand in de ijssalon:

    "We hebben alles aardig op de rit en wat het weer betreft, treffen we het enorm! Wel hebben we wat meer tijd gehad om de puntjes op de i te zetten. De shockfreezer krijgt voor de derde keer een andere plaats, de voordeur slaat inmiddels naar buiten open en zo langzamerhand krijgt alles zijn vaste plek.

    Het is grappig om te zien dat de naamgeving aan de verschillende ijssmaken veel effect hebben. Zo startten we met Hazelnootijs, wat helemaal niet goed liep. We besloten het Notenexplosie te noemen, bestrooiden het ijs met wat vers gebrande noten en nu is het ijs niet aan te slepen!

    Ook qua chocoladeverkoop hebben we het eerste hoogtepunt gehad: Moederdag. Bij ieder doosje bonbons kreeg de klant een lot mee, waarmee hij kans maakte op een hotelovernachting voor twee personen. De doosjes vlogen de toonbank over, al met al een succes.

    Tevens zijn we benaderd door het tijdschrift Delicious. In juni komen we in de rubriek Hotspots te staan! Er komen zo veel leuke dingen op ons pad en dit maakt het extra leuk om door te gaan waar we mee bezig zijn: mensen blij maken met ijs!"

    UPDATE 18 APRIL 2011: DE EERSTE MAAND

    De IJsfabriek is inmiddels een maand geopend. Esther en Marco blikken kort terug op een eerste, hectische maand.

    "Na een vliegende start staan we nu weer een beetje met beide benen op de grond. Het is razend druk steeds, dus echt even de tijd om lekker er in te komen hadden we niet. Zo is pas afgelopen week onze website online gegaan, maar goed, hij is er! Door het mooie weer is het steeds lekker druk, en zo zijn we al veel struikelblokken tegen gekomen. Een voorbeeld daarvan is de deur die naar binnen openslaat, waardoor er een opstopping in de salon kan ontstaan. Dit is inmiddels aangepast en de deur gaat nu naar buiten toe open. Ook vulden we ’s nachts nog een ketel. Nu weten we hoe we dat beter plannen, dus gebeurt ook dit overdag. Het inschatten van de voorraad is ook een hele kunst. Inmiddels hebben we dit ook aardig onder de knie.

    We zijn zeer tevreden over het resultaat en gaan vol goede moed de zomer in. De kop is eraf!"

    TIPS VAN DESKUNDIGEN

    Bij de start heeft het duo veel baat gehad bij leveranciers Valmar (machines en vitrine) en Laan (grondstoffen). Hieronder leest u de reactie van de deskundigen die de Remery's begeleidden.

     

    Folkher Langejans, Valmar Benelux:

    "Vanaf het eerste gesprek was er meteen een goede klik. Marco en Esther zijn een enthousiast stel, en zeggen direct waar het op staat. Hierdoor kun je concrete afspraken maken. Wat mij voornamelijk opviel, is dat deze ondernemers álles voorbereiden. Ze laten niets aan het toeval over. Ze stellen vragen die niet iedere starter zou stellen, over benodigde waterdruk, het aantal decibellen dat de compressoren genereren...Ik maak maar weinig mee dat mensen zó veel willen weten. Ik zie daarom eigenlijk geen kans op een slechte start!"

     

    Agnes Laan, Laan Heiloo:

    "Wij zijn in contact gekomen met de Remery's tijdens het seminar bij ons op het bedrijf in Heiloo. Er was al een prachtig pand gevonden in de gezellige winkelstraat in Joure.

    Een mooie locatie die ook onze goedkeuring kan wegdragen. Goed bereikbaar ook met de auto. Joure is een leuk stadje met een mooie winkelstraat. Esther en Marco hebben hier al een bedrijf en weten als geen ander wat ze kunnen verwachten.

    Er is genoeg aanloop van lokale bewoners, maar er zijn ook veel toeristen in de zomer. Dit is een goed ingrediënt voor een ijssalon. Het ijsseizoen is kort. Het start in maart en eindigt in september of oktober. IJs is een product dat erg weers gevoelig is, maar met niet te hoge huur, goede inzet van de eigenaren zelf, optimale producten en presentatie en natuurlijk mooi weer moet het in Joure lukken!

    Na het eerste contact volgden er nog vele gesprekken. Allerlei gesprekken met advies op het gebied van de ijsbereiding, organisatie, opleiding van personeel hebben wij gevoerd. Vooraf aan de opening zijn wij met twee personen twee dagen in Joure aanwezig. Wij geven advies op het gebied van de ijssmaken, de basis, de presentatie en bieden een compleet pakket aan met artikelen (exclusief machines en vitrine) die nodig zijn om de ijssalon te kunnen voeren. 

    Esther is erg leergierig en wil alles weten op het gebied van ijs. Dit is voor ons een grote uitdaging. Wij hebben er het volste vertrouwen in dat de IJsfabriek in Joure straks niet meer uit de stad weg te denken is." 

    Zelf zeggen Marco en Esther Remery het volgende over de start:

    “We weten nog lang niet alles, maar zijn op de goede weg. Wat betreft openingstijden bijvoorbeeld: het is even afwachten. Wat wil de klant? Moeten we op maandag sluiten, of niet? En wat gaan we doen in de winter?” Aan mede-starters geeft Marco het volgende advies: “Je moet je eigen weg zien te vinden in de ijswereld. Ga in zee met degenen bij wie je een goed gevoel hebt: vertegenwoordigers die je op de hoogte houden van de nieuwste trends en die bereid zijn je vragen te beantwoorden. Maar ga zelf ook op zoek naar informatie. Lees vakbladen, ga zelf experimenteren en volg de trends. Eerlijkheid gebiedt te zeggen: zonder internet hadden we niet gekund.”

    • De deskundigen geven aan toekomstige starters de volgende tips mee:

    Folkher Langejans:

    • Met betrekking tot de schepijsvitrine, houd rekening met het volgende:

    - uitvoering compressoren:

    • luchtgekoelde interne compressoren -
      • voordelen: eventueel verrijdbaar, geen waterkosten
      nadelen: warmteafgifte en geluid
    • - watergekoelde interne compressoren:
      • voordelen: bedrijfszekerder, geen wamteafgifte, minder geluid
      nadelen: waterverbruik, meestal meerprijs
    • - extern geplaatste compressoren:
      • voordelen: geen geluid en warmteafgifte in de winkel
      nadelen: hogere aansluitkosten door leidingwerk

    - luchtstromingen:

    moderne schepijsvitrines werken met een geforceerde omloopkoeling (koude lucht circuleerd over de ijsbakken).

    Als deze omloopkoeling verstoord wordt door externe factoren (tocht, airco, luchtkoeling van andere apparatuur, zoals slush machines), zal de vitrine het ijs niet meer goed op temperatuur kunnen houden.

    - zonlicht:

    direct zonlicht in de vitrine is funest, zorg voor een goede luifel, of plaats de vitrine ver genoeg naar binnen.

    • Overige dingen om rekening mee te houden:
    • Zorg voor genoeg tijd vóór opening van de ijssalon!
    • Neem de tijd om alle machines goed te leren kennen qua bediening en reiniging
    • Neem voldoende tijd om de ijsbereiding onder de knie te krijgen
    • Neem de tijd om je personeel op te leiden (zoals scheptraining)
    • Ga pas open als je er helemaal klaar voor bent, dan maar enkele dagen later, want je kunt maar één keer een eerste indruk achterlaten bij je klanten!

    Agnes Laan:

    Wij adviseren de startende ondernemer om met beide benen op de grond te blijven staan. Denk niet te snel dat je er al bent. Met mooi weer ziet het er altijd heel rooskleurig uit, maar een seizoen heeft pieken en dalen. Ook raden wij de startende ondernemer aan om goed na te denken over de winterperiode. Blijft de ijssalon open of gaat deze dicht gedurende de winter. Kun je vier tot vijf maanden voerbruggen zonder inkomsten of ga je een andere activiteit starten in deze maanden? Het zijn wel zaken die men zich vooraf goed moet realiseren. Ook adviseren wij de ondernemer om vooral zelf in de ijssalon aanwezig te zijn. Je bent uiteindelijk het gezicht van het je eigen bedrijf. Houd goed je personeel in de gaten, want ze gaan met een uiterst kwetsbaar product om. De vitrine moet er te allen tijde goed uitzien. De meisjes (of jongens) die achter de toonbank staan moeten er netjes en schoon uitzien, vriendelijk en vooral ook heel beleefd zijn.

    Altijd op de hoogte blijven?