Speuren naar noviteiten op de Sigep 2024

5 februari 2024 Bianca Roemaat Bianca Roemaat
Kun je elk jaar noviteiten op een beurs introduceren? Ja, dat kan! Zo blijkt tijdens een bezoek aan de internationale ijs- en patisseriebeurs Sigep in het Italiaanse Rimini. Dit jaar blijkt het credo te zijn: alles kan en is mogelijk. Combineer en vergeet niet een krokantje toe te voegen.

Wat is ‘hot’ op het gebied van ambachtelijk ijs? Die vraag ligt op het puntje van onze tong als we de ‘IJs’-hal op de Sigep in Rimini doorkruisen op zoek naar Nederlandse vertegenwoordigers van (Italiaanse) ijsmerken. Tijdens gesprekken, door te proeven en onze ogen de kost te geven, komen we onderstaande zaken op het spoor.

Nieuwe vitrines

Het eerste dat meteen in het oog springt: overal waar je kijkt, zie je blinkende vitrines in allerlei soorten en maten. Wie denkt dat er niets nieuws onder de zon is: jawel hoor. Bij Ifi en bij Orion is er vitrinenieuws. Het voert te ver om hier uitgebreid op in te gaan. Maar het mag er allemaal gelikt uitzien en extra handig zijn in gebruik.

We spotten ook een paar opvallende foodtrucks en ijskars op de beursvloer. Zoals een Fiat 500, compleet met schepvitrine. Een leuke blikvanger bij evenementen en feesten.

Softijsmachine

Sigep 2024 IJsvitrine (© Bianca Roemaat)

De laatste jaren blijkt softijs (mondjesmaat) zijn intrede te doen bij ijssalons. Speciaal voor de Nederlandse markt, introduceert de Veenhuizen Groep een softijsmachine van het merk Catabrigga (de 301 Cona ht) met een pasteuriseerfunctie. Het prototype hiervan was op de Sigep te bewonderen.

Voordeel van deze ketelgestuurde machine is dat deze meer gemak biedt voor de gebruiker. Zo is maar een keer in de zes tot acht weken onderhoud (door de servicemedewerkers) voor nodig. Daarnaast krijg je via het bedieningspaneel meteen uitleg over de functies en zijn er zelfs QR-codes die verwijzen naar instructievideo’s op YouTube.

Patisserielijn voor ijsverkopers
Als de temperaturen in het najaar dalen, worstelen veel verkopers van ijs met de vraag: blijf ik wel open? Zeker met de stijgende huren en omzetten die onder de druk staan, moet je als ondernemer jezelf deze vraag stellen, vindt Giuseppe Pistone, general manager Benelux van Pregel. Zijn tip: Bied extra artikelen aan en houd zo de loop in de winkel. Om ondernemers hierbij te helpen, heeft Pregel een pastisserie-lijn ontwikkeld voor ijssalonhouders. Het gaat om producten die veel ijsbereiders al in huis hebben. “Ze zijn makkelijk te verwerken tot bijvoorbeeld een ijstaart.” Of denk aan croissants met een vulling. “Het is allemaal van toegevoegde waarde.”

Samenwerkende merken

De afgelopen jaren signaleerden we al dat er bekende merken met elkaar de samenwerking aangingen. Zo was er ijs met de bekende koekjes van Speculoos en zijn de Oreo’s zijn niet meer weg te denken uit veel vitrines. Daarnaast gingen grondstoffenleveranciers in zee met de bedenkers van bekende tekenfilmfiguren zoals Pokémon om hun ijsjes voor kinderen aan de man te brengen.

Havermelk

Sigep 2024 Alpro De havermelk voor barista’s van Alpro als ingrediënt voor plantaardig ijs. (© Bianca Roemaat)

Dit jaar viel onder meer de samenwerking tussen Alpro barista havermelk en JoyGelato op (bij de stand van IRCA). De plantaardige zuivel is een ingrediënt voor ijs. Een manier om mee te liften op de populariteit van havermelk. Dus niet alleen in hippe koffies maar ook in het ijs.

Havermelk past in de trend van plantaardige oftewel vegan ingrediënten. Of het eindresultaat voor een smaakvol ijsje gaat zorgen? De tijd zal het leren. Het is de kunst om dit ingrediënt goed te doseren zodat de balans in evenwicht blijft en de ietwat zoete havermelksmaak niet gaat overheersen.

Minder suiker

Sigep 2024 PreGel Versier je softijs met een (fruitige) topping die minder suiker bevat. (© Bianca Roemaat)

Die balans in smaak geldt uiteraard ook voor andere vervangers. Bijvoorbeeld voor suikers. Het terugbrengen van deze zoetstof in ijs en patisserie is net als in voorgaande jaren een tendens die doordendert.

PreGel volgt dit voorbeeld met zijn ‘Linea Zero’. Op de stand spreken we met Benelux algemeen directeur Giuseppe Pistone die vertelt hoe PreGel zich inzet om producten te creëren om ‘goed, eerlijk en gezond’ ijs te maken: zonder toegevoegde suikers en met stevia Dit heeft in 2023 al geleid tot de introductie van een reeks zero-smaken zoals citroen, passievrucht en roze grapefruit. Dit jaar zijn er nieuwe referenties uit de ZERO Line geïntroduceerd: twee kant-en-klare producten voor het maken van watermeloen- en muntijs en drie nieuwe arabeschi’s ZERO line in de smaken sinaasappel, passievrucht en mango.

Zoete pizza

Sigep 2024 Babbi pizza Bij Babbi lanceerden ze een zoete pizza-concept. (© Babbi)

Nu we het toch over suiker en zoet hebben: op de Sigep-stand van Babbi lanceerden ze dit jaar een nieuw concept met…zoete pizza. Allerlei klassieke Italiaanse pizzasmaken zoals quattro stagioni, tiramisu en margherita waren daar te proeven met ingrediënten uit de ijs- en patisseriekeuken. Zo bevatte de margherita een variegato van cranberries, ricotta, zwarte bessen, kruidenlikeur en verse muntblaadjes. Naast recepturen biedt Babbi ook ondersteuning bij de marketing en communicatie door middel van menukaartjes en bedrukte bestekzakjes.

Het hoorntje is terug
Dit jaar signaleren we opvallend veel hoorntjes in de beursgangen. Toeval of niet? Het zal wellicht te maken hebben met de SUP-regels en het terugdringen van plastic verpakkingen. Naast ‘eco-bakjes, spotten we eetbare lepeltjes. Dat er niks mis is met dat klassieke hoorntje bewijst een familiebedrijf als Babbi wel. Zij begonnen ooit als wafelmakers en hadden op hun stand een paar vitrinekasten waar allerlei modellen hoorntjes te zien waren. Een soort hall of fame voor het ijshoorntje. Hoe mooi is dat?

Crumbles en krokant

Sigep 2024 Babbi Het hoorntje lijkt bezig aan een comeback. (© Babbi)

Naast smaak is textuur een belangrijk onderdeel van ijs. Wie goed rondkeek op de Sigep, zag dat crumbles ‘hot’ zijn. Niet alleen voor softijs maar ook in schepijs mag een krokant laagje of crunch niet ontbreken.

Die trend kunnen ze volmondig bevestigen op de stand van Pernigotti waar we marketeer Charlotte Beek en salesmanager Joop Mulder van Laan Heiloo spreken. We proeven er blauwe bessen variegato met een crumble. Maar er zijn ook ijssmaken waar hele noten in verwerkt zijn. “Krokant is echt dé trend”, zo horen we.

Bij producent MEC 3, die via Laan Heiloo in Nederland wordt verkocht, gaan ze voor een gelaagde smaakbeleving. Het ijs bevat geen grote smaakexplosie maar verschillende smaakelementen: zoet, fris, zuur, krokant, romig en zelfs zout.

Klassieke smaken loslaten 

Het combineren van smaken en structuren zorgt voor nieuwe creaties. Je kunt echt alles bij elkaar brengen. “Je ziet dat veel Italiaanse merken zich op een jonger publiek richten. Ze laten klassieke smaken los of zoeken het in de combinaties”, vertellen Beek en Mulder. Zo zijn er nieuwe ijscreaties met popcorn en pretzels. Met een luchtige en krokante component.

Op andere stands komen we nog meer popcorn-ijs en zelfs creaties met donuts tegen. Niet alleen koekjes blijken een favoriet ingrediënt voor ijs. De red velvetcake die vorig jaar erg populair was in de horeca en bij banketbakkers, is eveneens in ijs verwerkt. De cake-achtige smaak is in het ijs duidelijk herkenbaar.

Over koekjes gesproken: bij Babbi is er een speciale hoek met kant-en-klare koekjes ingericht: de ‘Waferini-therapy’. Het Italiaanse bedrijf dat ooit als wafelmaker begon, pakt daar uit met allerlei koekjes met daarin klassieke smaken zoals pistache en hazelnoot.

Op de beursvloer zien we meer combinaties van klassieke ingrediënten uit de ijswereld in nieuw jasje . Zoals stracciatella-ijs met mint en chocolade. Bij Elenka is er bijvoorbeeld een nieuwe variant op de zuppa inglese met een critrussmaak.

Op de stand van Pregel proeven we bananenijs met een soort snickers: pinda’s en karamel. Overal horen we telkens dat je alles met elkaar kunt combineren om tot nieuwe smaken te komen: koekjes, klassieke smaken, variegato’s en sprints. Alles is mogelijk en kan.  

Alcohol in ijs

Dat brengt ons bij een andere trend die al een tijdje geldt: alcohol in ijs. Populaire (mix)drankjes en cocktails, blijken een inspiratiebron te zijn voor de makers van ijsgrondstoffen. Zoals de bombardino die in een ijssmaak is verwerkt. Veel wintersportliefhebbers kennen dit Italiaanse drankje, bestaande uit eiercrème (zabaglione) en brandy. Het lijkt een beetje op ‘onze’ advocaat.

Bij MEC 3 zijn ze een samenwerking aan gegaan met het bekende drankenmerk Baileys. Dat heeft tot ijs met deze Ierse likeur geleid. Daarnaast is er een variegato met limoncello bij dit merk. Kortom: er zijn allerlei ijssmaken met een vleugje alcohol op de markt.

Zoute creaties

Sigep 2024 zout in ijs Een zoute smaak toevoegen aan ijs? Waarom niet? (© Bianca Roemaat)

Wie denkt dat we nu alles geproefd hebben: er waren ook hartige ijsjes. Denk daarbij aan combinaties met tonijn of Parmezaanse kaas. We proeven het en het blijkt een aangename verrassing. Het bereiden van een niet zoet en hartig ijsje smaak is voor velen lastig of een hele klus op zijn minst ”, vindt Mulder. Maar hij ziet hierin wel kansen voor ijsmakers die aan de horeca leveren. Een hartig ijsje in een voorgerecht of als amuse. Waarom niet? Deze Sigep laat ons nog meer zien: alles is mogelijk anno 2024.

Softijs
Verkoop je in je ijssalon of bakkerij softijs? Probeer je dan te onderscheiden van het cafetariasegment, zo tipt Charlotte Beek van Laan Heiloo. Waardeer je softijs op. Voeg bijvoorbeeld rood fruit- of spicy toppings toe of versier het ijs met meringue tops (stukjes). Denk ook eens aan een amaretto crunch.

Altijd op de hoogte blijven?