Social Media

23 juli 2012
  • Tim Heinink op Twitter: @IJssalonHeinink Tim Heinink op Twitter: @IJssalonHeinink

Altijd tijd voor Twitter: tips en trucs

Social media is een trend die zich steeds verder ontwikkelt. Nederland telt op dit moment ruim 320.000 actieve twitteraars. Bijna een verdubbeling vergeleken met een jaar geleden. Bedrijven doen echter nog nauwelijks mee. In heel het land zetten social media deskundigen een stap naar voren, om ondernemers verder te helpen in het digitale medialand waar Twitter, Facebook en LinkedIn de kroon spannen. Feit is dat we in deze tijd niet meer om de nieuwe media heen kunnen. Maar, kan ook iedere ijsondernemer hier iets mee?

Tips en trucs

  • In het kort een aantal tips op een rijtje:
  • Ga een gesprek aan met anderen: zowel mede-ondernemers als consumenten
  • Blijf niet altijd te formeel; zorg voor een gezonde mix van zakelijk en privé. Daarmee laat je zien dat je naast ondernemer ook een mens bent. Het heet niet voor niets ‘sociale media’.
  • Wie zijn volgers wil behouden, kan de aandacht vasthouden door relaties te verdiepen, bij te blijven op zijn vakgebied en door bepaalde producten extra onder de aandacht te brengen (door middel van hashtags: #)
  • Foto’s toevoegen kan heel simpel via gratis websites zoals www.yfrog.com
  • Links naar andere sites bevatten vaak veel tekens. Deze url’s zijn gemakkelijk te verkorten met websites als www.bit.ly en www.tinyurl.com
  • Tweepguide.com en Twittergids.com zijn websites met Twitter-overzichten waarin gebruikers gesorteerd per categorie zijn weergegeven. Handig als je gegevens van één specifieke branche zoekt.

Socialdipping's social media- en Twittertips

  • Koppel nooit je Twitter en Facebook aan elkaar. Hier vind je goede redenen om je profiel niet te koppelen aan Twitter en hier staat uitgelegd hoe je Twitter van Facebook ontkoppelt. Mijn advies: post al je Facebook updates handmatig, of via een social media dashboard als SocialDipping automatisch maar wel apart gepost.
  • Plaats op rustige momenten, bijvoorbeeld rond etenstijd een happy hour flavour, tussen 17.30 en 18.30 een tweede bolletje van een nieuwe smaak gratis. Komen ze een lekker toetje halen en heb je tijd om een praatje met je klanten te maken. Zo bouw je een binding met je klanten op en worden de klanten enthousiast.
  • Gebruik Foursquare, Foursquare telt nu circa 200.000 leden, 1 miljoen check-ins en groeit snel. Foursquare is een online tool en spel waarbij mensen aangeven waar ze zijn. Dit gebeurt door in te checken in zogeheten venues. Deze virtuele check in is zichtbaar voor zijn of haar vrienden op Foursquare en kan direct worden gedeeld in sociale netwerken zoals bijvoorbeeld Twitter. Via Twitter worden de volgers geattendeerd op het virtueel inchecken in het horecabedrijf. Op deze manier kunnen gebruikers locaties delen en tips geven. Deze venues kunnen winkels, tankstations, sportverenigingen of horecabedrijven zijn. Ondernemers geven vaste Foursquare-bezoekers inmiddels ook kortingen. Foursquare-applicaties zijn beschikbaar voor Android, iPhone, Palm Windows Mobile en Blackberry. Daarnaast kan inchecken ook via de mobiele website.
  • Roep via Twitter je klanten op om de ijssalon te bezoeken en daarbij in te checken op Foursquare, een webapplication waarbij je via mobiele telefoon aangeeft waar je op dat moment bent. Wie incheckt, krijgt gratis slagroom.

Zeelandia: 'Dialoog aangaan met klant'

  • @ZeelandiaRdB @ZeelandiaRdB

Richard de Boer, marketing manager bij Zeelandia: 

"Twitter biedt de bakker/ijsbereider de mogelijkheid om direct te communiceren met consumenten. Twitter is met name geschikt om klanten iets te geven of te vertellen. Twitter is een soort cocktailparty. Je praat met iedereen en luistert naar iedereen. Je kan via Twitter de dialoog aangaan met consumenten. Praten met klanten in plaats van tegen klanten. De nieuwe manier om relaties te versterken. Om van klanten om te vormen tot 'fans' of 'ambassadeurs' van je bedrijf. En je bouwt er naamsbekendheid mee op. Het is dus belangrijk dat de bakker zoveel mogelijk volgers vindt in zijn regio. Je zou dus klanten in de winkel kunnen aansporen je te gaan volgen. Zet het op je winkelraam, je website en vertel het rond."

De Boer geeft enkele aandachtspunten bij het twitteren:

  • Belangrijk is dat je vooral zendt over je persoon, je doel, je passie, je werkzaamheden, et cetera. Volgers een kijkje in de keuken geven. Personal branding, ofwel jezelf als merk neerzetten
  • Tweets moeten relevant zijn. Zonder relevantie geen resonantie. Relevant om het verhaal achter je bedrijf of je persoon te onderstrepen.
  • Wees altijd positief. Geen kritische opmerkingen over anderen
  • Reageer op vragen of opmerkingen van consumenten. Zo start je een dialoog. Probeer de klant te helpen.
  • Deel positieve ervaringen of successen
  • Beperk het aantal sterk commerciële boodschappen
  • Niet teveel tweets. Max 4 per dag.

Terminologie

Op Twitter zweven honderden termen rond. Na een paar maanden weet een beginner zijn draai te vinden in de wereld van Twitter. Tot die tijd, enkele Twitter-termen verklaard:

  • Timeline: voor je volgers: een overzicht van al je laatste twitterberichten / tweets. Voor jezelf: een overzicht van alle laatste tweets van jezelf en van mensen die je volgt.
  • Hashtag: het #-teken is te plaatsen voor een woord, zodat deze beter gevonden kan worden in zoekmachines. Er is een aantal hashtags dat algemeen bekend is, zoals #dtv (durf te vragen). Met #dtv geef je aan dat je antwoord wilt op een vraag. Als er veel gebruikt wordt gemaakt van een bepaalde zoekterm, dan is die term ‘trending’. Via http://trendistic.com zijn de trends te bekijken.
  • The Fail Whale: Twitter is overbelast. Ofwel: ‘Even geduld a.u.b.’
  • #FollowFriday of #FF: Traditie waarbij je op vrijdag kunt voorstellen om mensen te volgen. Zo’n tweet ziet er als volgt uit: ‘#FF @albert4com @rickmans– fijn weekend!’
  • #fail: Iets gaat niet zoals het zou moeten gaan. Bijvoorbeeld: ‘Jammer: de vis te laat uit de oven gehaald #fail’
  • Favorite: De tweet tot favoriet maken. Dat doe je bijvoorbeeld omdat deze tweet een link naar een interessant artikel bevat. Door op favorieten te klikken, krijg je dan een overzicht van favoriete Tweets
  • Retweet: Een herhaling van een tweet, door een ander geschreven. Bij retweeten laat je weten dat je het een interessant bericht vindt, en ook aan je eigen volgers wilt laten lezen. Voorwaarde bij retweeten is om de originele bron te behouden in het twitterbericht. Voorbeeld: ‘RT @albert4com - Er is nog plaats voor de workshop Twitter je bedrijf!’
  • IRL: Afkorting voor in levende lijve
  • Twitterstream: lijst updates op de homepage van de personen die je volgt.
  • Unfollow: Besluiten om te stoppen met het volgen van iemand. Heel eenvoudig te doen door op een tweet van de betreffende persoon te klikken.

Altijd op de hoogte blijven?