Acht kansen voor de ijssector in 2024

PREMIUM
Nederlanders zijn weer vaker onderweg. Niet alleen naar festivals, maar ook in winkelcentra en in de retail zie je steeds meer ijsverkooppunten.
De rek is eruit als het gaat om het aantal ijssalons in Nederland. Maar er zijn wel andere groeimogelijkheden voor de markt van ambachtelijk en schepijs als je inspeelt op trends en gebruik maakt van innovaties.
1. Aandacht voor je klant
Door de stijgende grondstofprijzen is het een heet hangijzer: kan ik de prijzen van mijn ijs wel verhogen? Vaak zijn ondernemers hier huiverig voor omdat ze bang zijn om klanten te verliezen. De prijs van je bolletje ijs weegt maar voor zeven procent mee in de beslissing om bij jou binnen te stappen, weet Johan Rikken van IJstotaal. Als je kijkt naar de Pyramide van Maslow, blijkt dat aandacht die de klant krijgt meer van belang is. Denk aan gratis wifi in je zaak, het begroeten van je klant bij binnenkomst maar ook actief aanwezig zijn op sociale media. “Als de verwachting hoger is dan de prijs, is het goed.”