Tip 1: Een goede voorbereiding is het halve werk
Voor je het weet is het 31 juli. Blok daarom alvast een halfuur in je agenda voor het doen van je btw-aangifte. En zorg ervoor dat je administratie altijd bijgewerkt is. Dan heb je de btw-aangifte zo gedaan.
Tip 2: Kijk het webinar over de btw-aangifte terug
De Belastingdienst organiseert meerdere keren per jaar webinars. Dat kan handig zijn ter voorbereiding op bijvoorbeeld het doen van je btw-aangifte. Zeker als je voor de eerste keer btw-aangifte doet als startende ondernemer. In het (gratis) webinar krijg je onder andere uitleg over de btw-aangifte en tips. Heb je het webinar voor ondernemers over het invullen van je eerste btw-aangifte gemist? Geen zorgen. Je kijkt het webinar eenvoudig terug via deze link.
Tip 3: Geen omzet? Doe alsnog btw-aangifte. Je hebt dit in 1 minuut geregeld.
Geen omzet in het afgelopen kwartaal? En geen uitgaven waarover je btw mag terugvragen? Ook dan moet je btw-aangifte doen. Je vult dan ‘Nee’ in op de vraag of je dit tijdvak iets hebt aan te geven. Daarna kun je de aangifte ondertekenen en verzenden.
Tip 4: Maak gebruik van boekhoudsoftware
Maak het jezelf makkelijker en gebruik boekhoudsoftware. Je kunt de btw-aangifte direct vanuit de boekhoudsoftware verzenden. Dat is handig én scheelt tijd. Op de website van de Belastingdienst lees je hier meer over.
Tip 5: Betaal met iDeal
Blijkt uit de btw-aangifte dat je moet betalen? Betaal dan meteen met iDeal. Dat kan vanuit Mijn Belastingdienst Zakelijk. Het goede betalingskenmerk, rekeningnummer en bedrag zijn dan al voor je ingevuld.
Meer weten?
Meer informatie over de btw-aangifte en hulpmiddelen vind je op belastingdienst.nl/ondernemers en belastingdienst.nl/btw.