
Op 28 januari ging het vernieuwde Dashboard Duurzaamheid Supermarkten live. Deze website toont in hoeverre Nederlandse supermarkten bijdragen aan een houdbaar voedselsysteem. Het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) maakte dit dashboard een motie die opriep de bijdrage van supermarkten aan dit voedselsysteem inzichtelijk te maken.
Duurzaamheid supermarkten
De vorige versie van het dashboard verscheen in maart 2024. Hierin stonden de duurzaamheidsdata van de vijf grootste Nederlandse supermarktketens over 2022. Voor de vernieuwde versie leverden bijna alle grotere supermarktketens in Nederland gegevens over 2023 aan. Wageningen Social & Economic Research diende hier voor een gegevensverzoek in bij de supermarktketens.
CSRD
Vanaf 2024 geldt de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Dit betekent dat bedrijven moeten gaan rapporteren over hun impact op mens, milieu en maatschappij. Ook de grotere supermarktketens krijgen te maken met deze regelgeving. De nieuwe versie van het dashboard bevat gegevens over het jaar 2023. Supermarkten waren toen nog niet verplicht om deze data openbaar te maken. “Het is daarom positief om te zien dat de meeste supermarkten al proactieve stappen zetten richting meer transparantie”, aldus het ministerie.
Meer data
Het dashboard bevat meer data en is veel completer. Het geeft meer inzicht in hoe supermarkten het doen op het gebied van duurzaamheid. Dat gebeurt aan de hand van verschillende indicatoren die gaan over thema's zoals biodiversiteit en ecosystemen, voedselverspilling, keurmerken en klimaat. Bovendien hebben de supermarkten hun eigen doelstellingen op het gebied van biologisch aanbod aan het dashboard toegevoegd.
“Nog niet alle indicatoren zijn voor alle supermarkten compleet aangeleverd, maar het nieuwe dashboard geeft al een heel goed beeld”, meldt het ministerie van LVVN. “Zo is bijvoorbeeld te zien dat supermarkten goede stappen zetten bij het tegengaan van voedselverspilling in de eigen bedrijfsvoering. Op eiwittransitie is te zien dat er nog actie van supermarkten nodig is om de eigen doelstellingen te halen.” Later dit jaar komt een nieuwe versie van het dashboard. In samenwerking met supermarkten en maatschappelijke organisaties ontwikkelt het ministerie het dashboard verder door en past indicatoren waar nodig aan.