NIEUWS | IJs is de vreemde eend in de bijt bij Unilever. Daarom wil de multinational de ijsdivisie met sterke merken als Ola, Magnum en Ben & Jerry’s verkopen. Volgens Bloomberg zijn de eerste gesprekken over de verkoop gestart.

Eind maart 2024 kondigde Unilever een reorganisatie aan. Het bedrijf wil niet alleen 800 miljoen euro besparen en wereldwijd 7500 banen schrappen, maar ook het productportfolio verkleinen en de focus leggen op een aantal sterke merken met groeipotentieel. Deze reorganisatie heeft gevolgen voor de ijstak. Nederlandse topman Hein Schumacher kondigde aan de ijsdivisie af te willen splitsen en verkopen. Deze verkoop kan mogelijk 18 miljard euro opleveren.

Sterke ijsmerken

De ijsdivisie bestaat uit een aantal sterke merken, waaronder Ola, Magnum en Ben & Jerry’s. In 2023 was deze divisie goed voor een omzet van 7,9 miljard euro. Maar ijs past niet meer bij Unilever. Het product heeft ander bedrijfsmodel dan persoonlijke verzorging en wasmiddelen. IJs is niet alleen een diepvriesproduct, maar ook seizoensgebonden en afhankelijk van het weer. Daarom denkt Unilever dat de ijsdivisie beter door kan groeien onder een andere eigenaar.

Activiteiten rondom verkoop

Bloomberg meldt dat de eerste activiteiten rondom de verkoop gestart. Volgens “ingewijden” geeft Unilever momenteel presentaties aan mogelijke bieders, waaronder Private-equitybedrijven als Advent International, Blackstone, Cinven en CVC Capital Partners. De gesprekken bevinden zich in een vroeg stadium. Formele verkoopgesprekken beginnen mogelijk najaar 2024. Bloomberg heeft alle mogelijk betrokken partijen benaderd, maar geen reactie gekregen.

Bron: Bloomberg

Altijd op de hoogte blijven?