Komend weekend viert zes op tien Nederlanders Pasen, net iets minder dan afgelopen twee jaren. Driekwart van de Nederlanders die Pasen vieren, koopt chocoladepaaseitjes in. Melkchocoladepaaseitjes blijven het meest populair. Dat blijkt uit een peiling* in opdracht van branchevereniging VBZ.
Pasen wordt het meest gevierd in het zuiden van Nederland. Namelijk door 65% van de Zuid-Nederlanders tegenover 60% landelijk. Van de Nederlanders die geen Pasen vieren, kopen vier op de tien mensen toch paaslekkernijen. Meer dan een kwart van de liefhebbers van chocoladepaaseitjes koopt ze ook graag buiten het paasseizoen.
Smaakverschillen
In de top tien van smaken blijkt dat melkchocolade nog steeds dominant is, hoewel dit ieder jaar iets afneemt. Wit en puur blijven op hetzelfde niveau maar hebben hazelnoot, praliné en karamel-zeezout als stevige concurrenten. Ook is assorti een populaire optie. Wit en puur zijn het meest geliefd onder mannen terwijl bij vrouwen praliné en karamel-zeezout bovenaan staan.
Andere paaslekkernijen
Naast chocoladepaaseitjes worden uiteraard ook andere lekkernijen in de paasperiode gekocht. Gekeken naar de top vijf van andere paaslekkernijen (meerdere antwoorden waren mogelijk) staat het paasbrood onbetwist bovenaan, gevolgd door (kippen)eieren al dan niet reeds gekookt en beschilderd, verse of afbak croissants/broodjes, en niet te vergeten: de chocoladepaashaas.
Prijsbewust
Hoogstwaarschijnlijk vanwege de sterk gestegen prijzen wordt dit jaar scherper ingekocht. Meer dan de helft (51%) van de Nederlandse consumenten nam besparende maatregelen: aanbiedingen, vaker het ‘huismerk’, de discount supermarkt, et cetera. Uit de peiling blijkt dat hoge inkomens het meest uitpakken wat betreft het paasfeest, lagere inkomens kiezen sneller voor de discounter supermarkt en gaan bewust voor aanbiedingen. De supermarkt blijft acht op tien Nederlanders van chocoladepaaseitjes voorzien, terwijl het marktaandeel van de chocolatier en bakker daalde, mogelijk vanwege economische omstandigheden.
*In opdracht van VBZ, de branchevereniging voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten, hield Peil.nl afgelopen weekend een representatieve peiling onder 5.500 respondenten door het hele land.