
Een onderzoeksteam van Wageningen University & Research analyseerden melkmonsters en voerden een literatuuronderzoek uit om de verteerbaarheid van geitenmelk in vergelijking met koemelk te onderzoeken. Het onderzoeksproject liep in februari en maart 2025. De samenwerking van IJsfabrikant Happy Goats Goodness met Wageningen University & Research kwam tot stand via een kennisvoucher van Flevo Campus, een initiatief dat voedselondernemers in Flevoland ondersteunt bij innovatie.
IJssmaak
Victor Boone, medeoprichter van Happy Goats Goodness, ziet in de resultaten een belangrijke kans om een bredere consumentengroep aan te spreken. "We wisten al dat ons ijs een uitkomst is voor mensen met een koemelkintolerantie, maar nu blijkt dat ook de veel grotere groep met lactose-intolerantie van ons product kan genieten," aldus Boone. Hij benadrukt dat het ijs niet naar geitenmelk smaakt, maar als regulier roomijs met verse vruchten.
Waardering vergroten
De eerste resultaten van de markt werden reeds zichtbaar toen Happy Goats Goodness tijdens een demo bij een Albert Heijn in Almere Haven in de eerste week 614 cups verkocht. Boone hoopt dat de wetenschappelijke onderbouwing niet alleen de afzet van hun eigen product zal stimuleren, maar ook zal leiden tot een bredere waardering voor de Nederlandse geitensector. "Als consumenten de voordelen van geitenmelk ontdekken, profiteren wij en de hele sector daarvan."