IJssalon Florence voor de vijfde keer IJssalon van Jaar

9 juni 2023 Ambachtelijk IJscentrum Ambachtelijk IJscentrum

IJssalon Florence uit Nederweert wint voor de vijfde keer de titel IJssalon van het Jaar. Vader en Meesterijsbereider Marcel Janssen lukte het in 2002, 2011 en 2013 en zoon Steff, die komend jaar de ijssalon overneemt, haalde de titel in 2018 binnen. En nu is 2023 mag de ijssalon wederom de titel IJssalon van het Jaar dragen.

"G E W E L D I G", staat er te lezen op de Facebookpagina van de ijssalon. "Voor de 5e maal uitgeroepen tot IJssalon van het Jaar! We zijn super trots op deze geweldige prestatie. Natuurlijk ook grote dank aan ons medewerkers. Wat een mooi, enthousiast, hard werkend en lief team hebben wij. Zijn we ook erg trots op."

IJs-vakwedstrijden

De Verkiezing IJssalon van het Jaar is een initiatief van de vereniging Ambachtelijk IJscentrum, branchevereniging voor ambachtelijke ijsmakers. Leden kunnen elk jaar deelnemen aan de vakwedstrijd de Gouden IJsspatel en de Gouden IJscreatie. De top 3 van beide vakwedstrijden worden genomineerd voor IJssalon van het Jaar.  Dit jaar was de smaak voor de Gouden IJsspatel stracciatella. 55 ijsbereiders deden mee dit jaar en uiteindelijk won Marc van Gaal van IJssalon IJs & Spijs in Haps deze strijd. De Gouden IJscreatie draait om de ijscoupe. Deelnemers moeten binnen zes minuten vier dezelfde coupes maken waarin ook de ijssmaak van de Gouden Spatel gebruikt moet worden. Dit jaar deden dertien deelnemers mee aan deze vakwedstrijd.

IJscreatie Mirzano

Mirzano IJssalon Florence (© Ambachtelijk IJscentrum)

Een van die dertien ijsbereiders was Steff Janssen van IJssalon Florence. Hij deed mee met zijn ijscreatie 'Mirzano'. De creatie van Steff bestond uit het verplichte stracciatella-ijs, lambertusijs en toffee caramelijs, een saus van dulce de lechecaramel, slagroom, frambozen, chocoladedecoraties en crumble. Bij de vakjury die aanwezig was bij het maken van de ijscreatie viel belandde Steff net buiten de prijzen. Maar alle creaties werden ook beoordeeld door een 'blinde jury' die erg te spreken was over de smaak van de creatie. Hierdoor eindigde Steff uiteindelijk op de tweede plaats.

IJssalon van het Jaar

Die tweede plaats was goed voor een nominatie voor IJssalon van het Jaar. Tussen 1 april en 1 juni kregen alle genomineerden bezoek van leden van de wedstrijdcommissie van de vereniging. Zij controleerden op verschillende zaken. Zo moest bij de top drie van de Gouden IJsspatel het stracciatella-ijs daadwerkelijk in de vitrine liggen en bij de top drie van de Gouden IJscreatie moest de ijscoupe verkrijgbaar zijn. De jury bekeek ook de hygiëne en dit werd ook gedaan door een hygiënedeskundige van een extern bureau. "Bij IJssalon Florence zit met de hygiëne wel goed, want ze scoorde 100%, zoals het natuurlijk hoort", aldus de wedstrijdcommissie.

Jury oordeel

De verkiezing IJssalon van het Jaar speelde erg bij IJssalon Florence vertelde Steff in de aanloop naar de titel. “We willen ons graag meten met de rest van Nederland en dat leeft heel erg binnen onze organisatie. Het is een bevestiging van je kunnen en je vakmanschap. De wedstrijd doe ik alleen - ik sta alleen op het podium - maar daarna moeten we het met z’n allen doen. We houden er allemaal van, inclusief de medewerkers, om weer een mooie prijs te winnen.” 

En dat is nu voor de vijfde keer gelukt. De bevindingen van de juryleden waren volgens de wedstrijdcommissie lovend, alhoewel het uiteindelijk heel weinig scheelde met de nummer twee.

IJssalon Florence

IJssalon Florence was door de jaren heel succesvol bij de ijsvakwedstrijden. Dat blijkt wel uit hun prijzenkast. Niet alleen won de familie Janssen vijf keer de titel IJssalon van het Jaar, ook behaalden ze vijf keer de eerste plaats bij de Gouden IJscreatie en wonnen vier keer de Gouden IJsspatel met hun sorbetsmaken citroen, meloen, mango en abrikoos. De hele familie is betrokken bij de ijssalon. Moeder Marjo zorgt als gastvrouw voor de klanten, terwijl vader en zoon Janssen in de open ijskeuken staan. Steff neemt volgend jaar de salon over.

Altijd op de hoogte blijven?