IJs in de media - november 2022

1 december 2022 Redactie Vakblad IJs
Foto: Unsplash

Unilever wil Ben & Jerry's niet verkopen, overwinteren met poké bowls en zorgen om de toekomst. Wat lazen we afgelopen maand over de ijsbranche? Een greep uit de media.

Ben & Jerry's
Unilever heeft al een tijdje een conflict met dochteronderneming Ben & Jerry’s over de verkoop van ijs in de bezette Palestijnse gebieden. Het foodconcern is niet van plan om het merk af te stoten vertelt Matt Close, de nieuwe directeur van de ijsdivisie, aan het FD. “We zijn trots op het merk en we gaan het niet verkopen.”

Nieuwe ijssalon
Bram De paepe opende vlak voor de start van de winter een nieuwe ijssalon aan de rand van Gent. “Ik draai al mijn ijs zelf”, zegt Bram trots in PZC. “Ik haal de melk zelf bij de boer, pasteuriseer het dan en laat alles nog 12 tot 24 uur rijpen.”

Energierekening
IJssalon De Verassing in Beek en Donk sluit vanaf 1 januari 2023 de deuren, meldt het Eindhovens Dagblad. “Mede door de hoge kosten voor elektriciteit hebben we dit moeilijke besluit moeten nemen”, zegt eigenaresse Suzi van Oorschot.

Geen nieuws van Vakblad IJs meer missen? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Inschrijven voor de nieuwsbrief

Jonge ondernemers
Bij Omroep Brabant een artikel over jonge ondernemers, waaronder Britt (12) en Jill Selten (10) van Troela’s IJs. “We wilden geld verdienen, maar zijn te jong om voor een baas te werken. Maar een eigen bedrijf mag wel.”

Koevrije melk
“Unilever investeert in technologie voor zogenoemde koevrije melk”, meldt Food Business. “De nieuwe veganistische zuivel zal binnen de ijsafdeling van het bedrijf worden gebruikt.” De melkvervanger wordt gemaakt door middel van fermentatie.

Poké bowl
IJszaak Frosty’s op de UT-campus in Enschede blijft deze winter. De ijssalon gaat tijdelijk over op poké bowls. “Voor mij is dat een nieuw, hip product. Je ziet het hier nog niet veel”, zegt eigenaar Carlos Leeflang tegen In de Buurt Enschede.

Zorgen om de toekomst
De familie Depelseneer uit Galmaarden ontving voor hun ambachtelijk hoeve-ijs het authenticiteitslabel ‘Handmade in Belgium’ van Unizo Vlaams-Brabant. “We zijn blij, maar tegelijk ook ongerust omdat we niet weten wat de toekomst zal brengen voor ons bedrijf”, aldus Marc Depelseneer en Lut Devroede in Het Nieuwsblad.

Altijd op de hoogte blijven?