Het virus Covid-19 heeft een grote impact op kleine lokale ondernemers. Zo ook op de Nederlandse chocolatiers. Normaal gesproken is Pasen voor hen een van de piekmomenten, maar nu blijven veel klanten weg. Daarom brengt het Belgische chocolademerk Callebaut het online platform ‘Not Without My Chocolate’ naar Nederland
Chocolatiers hebben het moeilijk. Als voedingswinkels houden ze de deuren open voor hun klanten, maar door alle maatregelen blijven die thuis en wordt paaschocolade vaker in de supermarkt gekocht. Met het platform ‘Not Without My Chocolate’ wil Callebaut het kopen van paaseitjes en paashazen bij de lokale ondernemers om de hoek stimuleren.
Kristof Bastiaens, Sales Director Barry Callebaut Gourmet Benelux: “Pasen is voor onze chocolatiers één van de drukste periodes van het jaar; voor sommigen zelfs goed voor 30% van hun omzet. Vele chocolatiers zijn al weken druk bezig met de voorbereidingen en hebben grote voorraden geproduceerd. Ook andere feestdagen zoals Moeder- en Vaderdag staan voor de deur. Om onze chocolatiers te ondersteunen is het online platform ‘Not Without My Chocolate’ gelanceerd. Chocolatiers kunnen op deze manier hun klanten in deze periode van ‘social distancing’ blijven bereiken en voorzien van de lekkerste chocolade.”
'Not Without My Chocolate’
Chocolatiers kunnen zich aansluiten bij dit platform door een profiel aan te maken. Daarbij kunnen ondernemers ook aangeven welke diensten ze aanbieden, bijvoorbeeld thuisbezorging of online bestelling. Dankzij een uitgebreide zoekfunctie vinden klanten vervolgens makkelijk de weg naar chocolatiers en patissiers in hun buurt. Er kan onder andere worden gefilterd op woonplaats, naam en leveringsmethode.
Bastiaens: “Er zijn inmiddels meer dan 25 Nederlandse chocolatiers op ‘Not Without My Chocolate’ aangesloten. Het platform wordt heel positief ontvangen en we hopen dat zich de komende dagen nog meer chocolatiers zullen aansluiten. Verschillende ondernemers zetten nu in op online verkoop, bestellingen via telefoon of e-mail en thuisbezorging, maar niet alle ondernemers zijn daarin al even ver. Met het platform willen we hen extra ondersteunen. Ook chocolatiers die hun winkel hebben moeten sluiten kunnen dankzij ‘Not Without My Chocolate’ nog aan de slag blijven. Aan de consument willen we de boodschap meegeven: ‘koop dit jaar meer dan ooit je paaseitjes en paashazen bij de chocolatier om de hoek en ondersteun de lokale ondernemers”.
Online kopen
Ingrid den Bleker Zeeman, chocolatier bij Chocolaterie De Lelie in Delft, is een van de chocolatiers die zich heeft aangesloten bij het platform: “Een mooi initiatief! Uiteraard zien wij onze klanten het liefst in onze winkels zelf langskomen, maar wij zetten gezien de omstandigheden nu volop in op alternatieven. Klanten kunnen hun bestellingen doorgeven via telefoon of e-mail, óf een bestelling plaatsen in onze webshop waar nu ons gehele assortiment, inclusief Paaschocolade, beschikbaar is. Wij bezorgen onze mooi ingepakte chocolade op dezelfde dag met onze bakfiets in Delft, of daarbuiten met onze bestelbus. We zijn ook extra actief op Facebook en Instagram, en we zien dat onze klanten zelf ook creatiever worden. Zo zijn er bedrijven die chocoladepakketten bestellen zodat ze hun werknemers thuis paaseitjes kunnen toesturen, in plaats van op kantoor.”
Callebaut roept alle chocolatiers in Nederland op om een profiel op het platform aan te maken om zo de band met hun klanten te behouden of versterken. Het platform is ook actief in zeven andere landen. "In tijden van corona brengt de campagne #NotWithoutMyChocolate op deze manier chocolatiers van over de hele wereld samen."