Agnoli zet volgende stap

20 juni 2024 Marieke Pols Agnoli
PRODUCTIE | De Italiaanse ijsfamilie Agnoli richt zich niet meer alleen op consumenten, maar ook op de zakelijke markt. “De plannen om de B2B-markt te betreden liggen er al langer”, vertelt Alessio Agnoli. “Nu de horeca weer aan het floreren is, is dit het goede moment om deze stap te zetten.”

De geschiedenis van de Italiaanse IJssalon Venezia di Agnoli gaat terug naar 1890. Toen kwam Guiseppe Agnoli vanuit Venetië naar Arnhem om ijs te verkopen. Zoon Antonio (Tony) opende in 1938 de ijssalon in Gorinchem. Inmiddels staat daar Mauro aan het roer samen met achterkleinzonen Alessio en Lorenzo. De Agnoli’s zijn echte ondernemers. In 2017 zetten ze al de stap naar het bezorgen van ijs. “Dit sloeg goed aan”, vertelt Mauro. “Tijdens de coronapandemie hebben de vijf bezorgfietsen geen dag stil gestaan.”

Nieuwe stap

Agnoli De familie Agnoli (© Agnoli)

Nu zet de nieuwe generatie, Alessio en Lorenzo, een nieuwe stap. Ze starten de B2B-tak Agnoli en gaan vers en ambachtelijk Italiaans ijs voor horecaondernemingen en cateraars produceren. “De plannen om de B2B-markt te betreden liggen er al langer”, vertelt Alessio. “Nu de horeca weer floreert, is dit het goede moment om deze stap te zetten.” De jarenlange ervaring van de familie gaat hierbij zeker helpen. “Wij weten als geen ander wat de eisen en wensen van horecaondernemers en hun gasten zijn als het om ijs gaat.”

Aanpassingen productie

Oorspronkelijk vond de ijsproductie plaats in de ijssalon in Gorinchem. Maar deze ijskeuken werd te klein en daarom verhuisde de productie naar Arkel. Deze ijskeuken biedt voldoende capaciteit genoeg om door te kunnen groeien naar de B2B-markt. Daarom moest de familie voor de lancering van Agnoli alleen aanpassingen buiten de ijskeuken maken. Zoals de lancering van een tweede website, de ontwikkeling van alle wettelijke etikettering, de inrichting van een crm systeem voor de ondersteuning van de klanten en de samenstelling van een assortiment naar de wensen en behoeften van zakelijke klanten.

Smaken

aardbeienijs Agnoli (© Agnoli)

Met het assortiment willen Alessio en Lorenzo zich onderscheiden met een focus op kwaliteit, authenticiteit en beleving. “Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe smaken en belevingen”, vertellen ze. Een voorbeeld is het pizza-ijs dat eerder ontwikkelden. “We bieden natuurlijk restaurantklassiekers zoals tiramisu- en cheesecake ijs. We hebben een receptenboek met meer dan 150 ‘standaard’-ijssmaken. Dus er is genoeg keuze om elke ondernemer een passende optie te bieden.” Daarnaast bieden de twee met Agnoli maatwerk. Op aanvraag ontwikkelen ze samen met de horecaondernemers nieuwe smaken die goed op hun kaart passen.

Uitbreiden B2B-tak

Horecaondernemingen en cateraars uit heel Nederland kunnen terecht bij Agnoli, want de ijsmaker biedt een landelijke dekking. “Met een gespecialiseerde partner wordt al het ijs volgens HACCP-normen, op -18 bij onze klanten afgeleverd”, aldus Lorenzo. Zijn plan is om zich voorlopig te focussen op het uitbreiden van de B2B-productie. “We zien kansen om, naast de vaste afnemers die we al hebben, nieuwe zakelijke relaties voor de langere termijn te ontwikkelen. We streven naar persoonlijk contact en de Italiaanse espresso staat altijd klaar… of natuurlijk een bolletje ijs om de nieuwste smaak te proeven!”

Altijd op de hoogte blijven?