Instagram is in Nederland een van de belangrijkste social media apps. Met een verwachte 5,6 miljoen gebruikers in 2020 is de kans dat je doelgroep er aanwezig is enorm.
We weten niet precies hoeveel tijd mensen op Instagram doorbrengen, iedere dag. De schattingen variëren van 5 kwartier per dag tot een paar uur per dag. Flink wat tijd, dus. Maar nog interessanter is het feit dat er bepaalde onderwerpen zijn die op Instagram heel belangrijk zijn. Reizen, bijvoorbeeld. Fashion. En alles – echt alles – rondom food.
Op Instagram is echt ALLES rondom food belangrijk
Instagramaccounts van uitgevers als @tastemadeuk en @buzzfeedtasty hebben miljoenen volgers. Een foodie als @miljuschka heeft honderdduizenden volgers (nog vele malen meer dan accounts als @24kitchen_nl!). En wat te denken van het New Yorkse restaurant @blacktapnyc, dat instagramroem vergaarde met hun ‘crazy shakes’?
Plaatjes van lekker eten
Mensen op Instagram zien graag mooie plaatjes en video’s van lekker eten, zo simpel is het. En als ijsbereider heb jij daar het voordeel. Wat is nou lekkerder dan zien hoe iemand de ijsschep in een bak met heerlijk romig ijs zet? In slow motion, het liefst? Of een close-up foto van een prachtige, ietwat smeltende bol ijs? Een video van hoe het ijs uit de machine komt in mooie draaien? Dát zijn de dingen die mensen op Instagram graag zien.
Maak het persoonlijk
Maar Instagram biedt ook nog andere kansen. Want het geeft je de mogelijkheid om mensen te betrekken bij wat er in je salon gebeurt. Nieuwe collega’s, het ontwikkelen van een nieuwe smaak, blije klanten die (na toestemming) op de foto gaan, je collega’s die op een warme dag een ijsje brengen aan de ondernemers in de straat, de gelato die je tegenkomt op vakantie in Italië… allemaal dingen die je volgers leuk vinden.
Er zijn maar weinig producten zo lekker maar ook zo fotogeniek als ambachtelijk ijs. Perfect voor Instagram! Dus pak die smartphone en blijf foto’s en video’s delen van wat je maakt, serveert, bedenkt en doet. Zodat je klanten dag in, dag uit in de verleiding komen om even langs te lopen.
Elja Daae (spreek uit als [Do]) is social media-expert en geeft op Ice this Day, de kennisdag van de Vereniging Amachtelijk IJscentrum, een Instagram-workshop. Speciaal voor ijsbereiders. Er zijn nog een paar plekken beschikbaar – meld je dus aan!