Supermodellen

22 februari 2023 Gijs van Dijk

In de beginjaren van onze ijssalon hingen er vier A2 posterframes aan de muur. Steeds bedacht ik daar een reclame voor die ik erin hing. Kreeg ik daar ooit reacties op? Nope. Na weer een keer de posters te hebben vervangen, bedacht ik me dat dat anders moest. Ik had ergens gelezen dat foto’s van etende mensen, onbewust mensen activeert om ook iets te eten. En voor ijs zou dat zelfs beter werken wanneer dat ijs-etende kinderen zouden zijn. Omdat ik graag ijsjes verkoop, was dat iets om over na te denken.

Enkele dagen later zie ik een fotograaf door de straat lopen die portretten aan het schieten is. Ik zag hem wel vaker en was bekend met zijn werk. Maar nu viel het me extra op. Ineens bedacht ik: ‘Wat als híj portretten zou maken van ijs-etende kinderen?’. Zogezegd, zo gedaan. Ik heb een belletje gepleegd en mijn idee voorgelegd. Hij was superenthousiast en wilde het zelfs gratis doen. Onder het mom van ‘We moeten elkaar toch helpen’. Wat een deal!

Samen met de fotograaf plaatsten we een oproep op Facebook: ‘’t IJshuys zoekt kindermodellen.’ Facebook explodeerde! Binnen een paar uur hadden we meer dan 650 aanmeldingen vanuit heel Nederland! Dat had ik nooit gedacht. Het idee was eigenlijk om vier kinderen te fotograferen die vaak de ijssalon bezochten. Dus dat hielden we aan. Een datum werd geprikt, een fotoshoot gehouden.
Ouders, broertjes, zusjes, opa’s en oma’s werden uitgenodigd voor de onthulling en de vier winnende kinderen ontvingen een gratis ijs-abonnement.

Wegens de vele aanmeldingen hebben we er een jaarlijks terugkerende actie van gemaakt. Ondertussen hangt de zesde serie aan de muur te pronken. Wel hebben we de aanmeld­regels aangescherpt: kinderen dienen vaak in de ijssalon een ijsje te komen eten om überhaupt kans te maken. Met jaarlijks zo’n 150 aanmeldingen kan ik wel stellen dat de actie een doorslaand succes is.

Kinderen blij, want die krijgen gratis ijs. Ouders blij, want die krijgen na het jaar een prachtige grote foto mee naar huis. Fotograaf blij, want zijn werk hangt op een plek waar jaarlijks meer dan 100.000 mensen het zien.
En ik ben ook blij, want ik heb steeds fantastische nieuwe foto’s waarmee ik gratis mijn reclamecampagnes kan opsieren.

Wat voor actie zou jij met een collega-ondernemer kunnen verzinnen om elkaar te versterken? 

Altijd op de hoogte blijven?