Slagroom op je ijs

6 december 2022 Paul van Pelt

Mijn eerste ervaring met ambachtelijk ijs, had ik in mijn jeugd. In mijn geboorteplaats Schiedam ging ik naar een Italiaanse ijssalon voor een pistache-ijsje. De eigenaar was een breedgeschouderde Italiaan die als een ‘bewaker’ bij zijn ijsvitrine stond en uitstraalde: ‘Kom niet aan mijn ijs’.

Tijdens de opening van het IJscentrum in 2000 heb ik als marketingmanager van Bakeplus een lezing gehouden over hoe je ijs verkoopt. Daarbij haalde ik mijn herinnering aan de bovengenoemde Italiaan aan. Zijn lichaamstaal nodigde mensen niet uit om ijs te komen kopen. Marketing is meerwaarde verkopen. Je moet je klanten het gevoel geven dat ze meer krijgen. ‘Wil je slagroom onder of boven op je ijs?’. Dan heb je die 50 cent voor die slagroom al verdiend.

In de jaren die volgden, heb ik ook veel ijsbereiders geadviseerd. IJssalonhouders zijn volop met marketing en sales aan de slag gegaan. Bijvoorbeeld door de start van het ijsseizoen op 21 maart te promoten. Bij de consument is ijs daardoor steeds bekender geworden. Daarnaast is de branche gegroeid. Van 250 ijskeukens in 2000 naar 600 anno 2022. Ook het aantal verkooppunten is gestegen naar 1000. Zo’n 20 jaar leden was Australian Ice de enige keten. Inmiddels zijn er meer ijsbereiders die formulematig hun product verkopen. Denk aan Luc Blok (Luciano’s), Clevers IJs en de familie Klaster met Puur.

Een aantal ‘goudzoekers’ heeft geprobeerd hun heil in de ijswereld te zoeken. Toen de crisis toesloeg bij videotheken en banken, dacht een aantal mensen snel geld te kunnen verdienen met ijs. Alleen degenen die zich echt in het vak verdiepten, slaagden erin om succesvol te zijn.

Op het gebied van grondstoffen is veel veranderd. Grondstoffenproducenten komen elk jaar met een batterij aan nieuwe smaken. De variegato’s deden hun intrede. Lemon Pie is inmiddels een hippe smaak. Net als appeltaartijs en karamelzeezout. Als een smaak een trend wordt in het zuivelschap, volgt de ijswereld al snel.

De ijsbranche is enorm geprofessionaliseerd. Weet je wat ik zo leuk vind? IJsbereiders helpen elkaar onderling. Ze delen hun kennis ten aanzien van het vak, de marketing en de sales.

Wat betreft de toekomst zijn er veel uitdagingen. Vooral in het vinden van de juiste medewerkers die je ijs gaan verkopen. De mensen achter de vitrine moeten je het gevoel geven dat je als klant meer krijgt. Het bezoeken van een ijssalon is en blijft een verwenmoment. Het is bovendien een prachtige plek om te werken. 

Paul van Pelt was tot 1 juli 2022 marketing-, pr- en conceptmanager bij Bakeplus, groothandel voor (banket) bakkers en ijsbereiders. In de afgelopen 25 jaar was hij nauw betrokken bij de oprichting van het ijscentrum en adviseerde ambachtelijke ijsbereiders. In deze gastcolumn blikt hij terug op ontwikkelingen in de ijsbranche. 

Altijd op de hoogte blijven?