Op het moment dat ik mijn allereerste column voor het Vakblad IJs schrijf, is het buiten regenachtig. Je inkomsten laten afhangen van het weer is natuurlijk een risico. Nu hebben we de afgelopen jaren zonnige zomers gehad, maar dat is geen garantie op een succesvol seizoen. Deze druilerige dagen geven mij altijd inspiratie om eens goed na te denken over hoe we deze dagen qua omzet kunnen compenseren.

‘Weer of geen weer, ik eet altijd ijs’, een veelgehoorde uitspraak in onze ijssalons, maar helaas blijkt dat in de praktijk niet altijd zo te zijn. Dus brainstormen wij regelmatig over uitbreiding van ons assortiment. Daarbij kijken we verder dan alleen de verkoop van ambachtelijk bereid schepijs. IJs eten is een beleving, een moment van genieten, alleen of juist met elkaar. Dat zien wij ook terug in winkels. Maar er zijn vele andere momenten waarop wij kunnen inspelen dan alleen de voorbijganger die zin heeft in een ijsje.

Ander businessmodel

Afgelopen winter zijn wij in contact gekomen met een grote evenementenlocatie. Zij wilden ijs afnemen in voorgevulde bakjes. Dit zijn we verder gaan uitwerken. Door goed naar de wensen van de klant te luisteren, ligt er nu ligt er mooi gepersonaliseerd product. In het begin waren we wel sceptisch, want dit is een heel ander businessmodel. Wat moet het product gaan kosten? Hoe gaan we het doen als er een langdurige zonnige periode aankomt? En wat als we onze winterstop hebben? We hebben heel wat beren op de weg gezien. Die hebben we gelukkig links laten liggen en zijn uiteindelijk gewoon gestart. We deden alles met de hand: bakjes scheppen, t.h.t-datum stempelen, productstickers plakken. In no-time kwamen we erachter dat grote aantallen gelijkwaardige bakjes ijs scheppen erg veel tijd en mankracht kosten. Van het één kwam het ander en was de investering in een doseermachine een feit. Dit bracht ons meteen weer op nieuwe mogelijkheden.

Nu plannen we op de regenachtige dagen en minder drukke winkeldagen de productie van ijsbonbons, ijstaarten en het vullen van de ijsbekers. Producten die extra omzet generen.

Afzetmarkten

Kijk jij wel eens verder dan alleen het ijs dat je in je vitrine hebt liggen? Waar zie jij extra mogelijkheden? Welke andere afzetmarkten zou je kunnen bedienen? Denk bijvoorbeeld aan lokale bedrijven die hun personeel een ijscadeau kunnen geven, een bedrijfsbarbecue organiseren of ijsproducten voor thuis.

Voeg af en toe eens wat nieuws toe aan je assortiment of kijk naar de mogelijkheden voor upselling. Evalueer na het ijsseizoen de verkoopcijfers van je idee en de effort die je erin hebt gestoken. Beslis daarna of het zinvol is om ermee door te gaan en het verder uit te bouwen.

Welke kansen zie jij voor jouw ijssalon?

Astrid Miltenburg is mede-eigenaar van Luigi’s IJssalon met vestigingen in IJsselstein en Nieuwegein. Met ruim twintig jaar ervaring in marketingen communicatie heeft zij in 2018 de stap naar de ijssalon gezet. In Vakblad IJs schrijft zij over ondernemen en marketing binnen de ijswereld.

Altijd op de hoogte blijven?