Een jaar geleden waren ze nog maar sporadisch te vinden, ijssalons met een webshop. In de aanloop naar kerst zag je meestal wel een aantal ijssalons online voor de verkoop van ijstaarten en ijs richting de feestdagen.

In onze ijssalon zijn we al meer dan tien jaar geleden begonnen met de online verkoop van ijs en ijstaarten in die periode. Dat ging nog provisorisch: Via een e-mailformulier konden mensen hun bestelling kiezen. Dat zorgde vaak voor een verrassing bij het afhalen. Het bestelformulier kende geen rekenfunctie en op impuls werd flink besteld. Pas op de afhaaldag kwam de klant er achter dat ze (of de kinderen) voor veel geld ijs hadden besteld dat ter plekke moest worden afgerekend.

De doorbraak van iDeal heeft gezorgd voor een enorme groei van de online-verkopen in Nederland. Ineens was er vertrouwen in online-betalingen. Ook in onze - inmiddels geprofessionaliseerde - webshop groeide het aantal vooraf betaalde bestellingen in de kerstperiode gestaag.

In 2020 bleek het hebben van een webshop ineens een kans van jewelste. In de eerste lockdown was de webwinkel een perfect middel om gastenstromen te reguleren via tijdsloten en vooraf bestellen. Maar tegelijkertijd bleek ook de enorme aantrekkingskracht van ijs als impulsproduct. Fietsende of wandelende passanten konden niet begrijpen dat het vanuit oogpunt van volksgezondheid noodzakelijk was om vooraf te bestellen. Binnen de grenzen van het protocol kon de vitrine weer open en bleef de webshop een verkooppunt voor (grotere) bestellingen en/of voor snel en veilig afhalen via een fast lane.

Wat mij betreft is een webshop niet meer weg te denken uit de bedrijfsvoering van een moderne ijssalon. Over bezorgen ben ik wat meer afwachtend. Het zelf exploiteren van een bezorgservice is een kostbare zaak en vraagt veel aandacht. Als uitbesteden van het bestellen en bezorgen via riders als Deliveroo of Thuisbezorgd al beschikbaar is, zijn de af te dragen commissies al gauw rond 25%. Als verkoopkanaal naast je vitrine, laat je wel erg veel marge lopen op deze manier. En helaas is er weinig ruimte om iets met de consumentenprijzen te doen. De prijs van een ijsje in een ijssalon is een transparant gegeven. Als iets is gebleken in de eerste lockdown, is het dat Nederlanders nog steeds ‘zuunig’ zijn als het er op aankomt: verreweg de meeste klachten in die periode betroffen de orderkosten van één euro, die we in rekening brachten voor extra verpakking en administratieve handelingen…

Leon Kees is gepassioneerd ijsbereider en eigenaar van IJssalon Kees in Geldrop. De ijssalon bestaat al sinds 1950, toen zijn opa begon met het maken en verkopen van ijs in zijn bakkerswinkel tegenover de kerk van Zesgehuchten. In vakblad IJs! schrijft Leon over wat hem bezighoudt in de wereld van ijs.

Altijd op de hoogte blijven?