Het ‘smeltpunt’ van jouw ijssalon

22 april 2025 Astrid Miltenburg
BLOG | Een kapotte ijsvitrine op een warme zomerdag? Dat is als ijsverkoper je grootste nachtmerrie. Je wilt mooi opgemaakte ijsbakken, lange rijen voor de deur en de tevreden gezichten van klanten die genieten van hun favoriete smaak.

Een goed draaiende ijssalon lijkt op het eerste gezicht eenvoudig, maar de technische kant ervan kan je slapeloze nachten opleveren. Je moet dus op de techniek kunnen vertrouwen. Wij hebben daarom voor alle apparatuur in onze ijssalons onderhoudscontracten afgesloten. Elk jaar, voordat het ijsseizoen van start gaat, komen de onderhoudsmonteurs om de machines, vriezers, airco’s en koelingen na te kijken. We willen namelijk de kwaliteit van het ijs waarborgen en niet voor onaangename verrassingen komen te staan. Zodra de eerste zonnestralen zich laten zien, moeten we zonder problemen kunnen starten.
Je hebt echter de techniek niet altijd in de hand. Bij ons gebeurt er ook wel eens wat onverwachts. Een onderhoudscontract kan je een hoop stress schelen. Mocht er wat zijn, dan komt de monteur binnen 24 uur op locatie om het probleem op te lossen. Je kunt dus snel weer door. De verzekering stelt jaarlijks onderhoud verplicht om eventuele (smelt)schade te kunnen vergoeden. 

Innovatie is vooruitgang

Drie jaar geleden werd het tijd voor een verbouwing in onze winkel in IJsselstein. Na 15 jaar waren onze tweedehands vitrines en meubilair aan vervanging toe. Een vernieuwde winkel met de nieuwste Italiaanse kwaliteitsvitrines en een mooi groot koelmeubel. Het ziet er niet alleen prachtig uit, maar ze zijn ook energiezuiniger en vol met innovaties om het ijs op de perfecte temperatuur te scheppen. De komende jaren kunnen we zonder problemen vooruit. Goedwerkende apparatuur waar je op kunt vertrouwen is cruciaal voor een succesvol ijsseizoen. 

Speciale meetapparatuur 

We proberen onderhoud en innovatie ook slim te combineren. We houden zo veel mogelijk vast aan de kern van ons vak – kwaliteit en traditie – maar we staan ook open voor vernieuwing. 
Zo hebben we speciale meetapparatuur in onze vriezers die via een app aangeeft als de temperatuur buiten de marge valt. 
Het is weleens voorgekomen dat een bewaarkast het begeeft of de compressor van de 
vriezer of ijsvitrine het af liet weten. Dan ben je snel op de hoogte van een probleem. 
Maar ook stroomstoringen kunnen op de vervelendste momenten voorkomen. Een aanpassing in onze meterkast zorgt ervoor dat we snel een aggregaat kunnen aansluiten zonder al te veel gedoe. Nu hebben we altijd de controle en kunnen we snel reageren om eventuele smeltschade te voorkomen.
Goed onderhouden machines betekent minder storingen en een langere levensduur van de apparatuur. Het resultaat? Zorgeloos ijs scheppen en tevreden klanten. Want niemand wil op een zomerse dag zonder ijs zitten! Dus voorkom dat je ijssalon zijn ‘smeltpunt’ bereikt.

Astrid Miltenburg is mede-eigenaar van Luigi’s IJssalon met vestigingen in IJsselstein en Nieuwegein. Met ruim twintig jaar ervaring in marketingen communicatie heeft zij in 2018 de stap naar de ijssalon gezet. In Vakblad IJs schrijft zij over ondernemen en marketing binnen de ijswereld.

 

Meer van Astrid Miltenburg?
Alle columns van Astrid Miltenburg en onze andere columnisten zijn te vinden onder Blogs.

Naar alle blogs

Altijd op de hoogte blijven?