BLOG | In de meeste fastfoodzaken is het niet meer weg te denken… de bestelzuil. Snel en makkelijk je bestelling invoeren en betalen zonder tussenkomst van een countermedewerker. Het is een technologie die de afgelopen jaren een grote vlucht heeft genomen. De jeugd weet niet beter, die is opgegroeid met schermen en klikken. Die gaan razendsnel door de bestelling heen. Het wordt de toekomst van bestellen en betalen.
In het begin van dit ijsseizoen zijn wij ons gaan verdiepen in zo’n bestelzuil. We moeten tenslotte met onze tijd mee. De jeugd van nu, is onze klant van de toekomst. Als het om verbeteren van processen gaat, staan wij altijd open voor nieuwe dingen. We hebben informatie bij verschillende leveranciers opgevraagd, een bestelzuil live bekeken en een aantal collega’s gevraagd naar hun ervaringen.
Efficiënter bestelproces
Een bestelzuil bespaart namelijk tijd door een efficiënter bestelproces. Je verkoopt meer want alle upsell-mogelijkheden als slagroom, dipjes en sausjes staan er al bij. En dan heb ik het nog niet over alle waardevolle data die zo’n apparaat genereert. Al snel waren we overtuigd van de voordelen van zo’n apparaat, maar één ding zat ons dwars. Zijn onze klanten hier al aan toe ?
Deze vraag hebben wij het afgelopen ijsseizoen in ons achterhoofd gehad. Bij elke rij die er stond vroegen we ons af of een bestelzuil gaat helpen om die rij sneller weg te krijgen. Hebben we niet twee van die apparaten nodig om de snelheid van bestellen te versnellen? Wat als klanten de bestelzuil links laten liggen en aan de counter blijven bestellen? Wat is nu écht het voordeel voor ons?
Ambacht of digitalisering
We hebben al een hoop gedigitaliseerd in de ijssalon, maar gaan we dat met het klantcontact ook doen? Digitalisering wordt steeds belangrijker, maar je verliest door zo’n bestelzuil wel het persoonlijke klantcontact. In onze ijssalon merken wij namelijk dat dit heel belangrijk is. Zeker in een kleine kern, waar je een groot deel van je klanten kent. Het straalt ook een bepaalde vorm van ambacht uit. Mensen willen een nieuwe smaak proeven of een vraag stellen over het ijs. Veel klanten, voornamelijk kinderen, zijn visueel ingesteld. Die willen de vitrine inkijken en beslissen. Onze doelgroep is ook heel breed, van jong tot heel oud, een generatie die hier wellicht niet mee om kan gaan.
Kortom, wij zijn er nog niet helemaal uit. Misschien is het nu nog te vroeg of moeten we toch gewoon de stap wagen. Wat de toekomst ook brengt, zet technologie in als hulpmiddel en ondersteuning bij processen en niet als doel op zich.
Welke kansen zie jij voor het toepassen van nieuwe technologieën in jouw ijssalon? Laat het mij of de redactie weten.
Astrid Miltenburg is mede-eigenaar van Luigi’s IJssalon met vestigingen in IJsselstein en Nieuwegein. Met ruim twintig jaar ervaring in marketingen communicatie heeft zij in 2018 de stap naar de ijssalon gezet. In Vakblad IJs schrijft zij over ondernemen en marketing binnen de ijswereld.