Aanpassen

30 oktober 2024 Bianca Roemaat

REDACTIONEEL #3 | De R van najaaR zit weer in de maand. We schakelen over van warme zomerzon naar een frisser weertype. Tenminste, zo was het altijd. Maar klimaatverandering lijkt voor grilliger weer te zorgen. Dus moet je je als ijsbereider aanpassen en nadenken over hoe je hierop inspeelt.

Want ja, het eten van ijs associëren we in ons land met zonnig weer. Zo wandel ik graag op een mooie zomeravond naar de Italiaanse ijssalon in de stad voor een bakje ijs op de terugweg. Als het stortregent, heb ik daar geen zin in. Dan heb ik liever een goedgevulde chocoladereep. Zoals die Dubai-reep van afgelopen zomer. Daaruit blijkt wel dat je met nieuwe producten je omzet vergroot. En je boort nieuwe doelgroepen aan. 

Vooral bij de jongere generaties valt die reep met een bite en een crunch in de smaak. Zij hebben een voorkeur voor gemak, producten voor onderweg en eenpersoonsgebak. Bij Dudok spelen ze hierop in. Niet alleen met patisserie maar ook door ijssmaken te ontwikkelen die gebaseerd zijn op hun bekende taarten. De marketeer en ijsmaker vertellen hierover in het artikel over Dudok IJs.

Als ambachtelijk ijsbereider is productontwikkeling een must. Kijk daarbij eens verder dan de passant die een ijsje komt halen. Dat is het advies van onze kersverse columnist Astrid Miltenburg van Luigi’s ijssalon. Hier bereiden ze ijsproducten voor thuisconsumptie. Op regenachtige dagen, maken ze van de nood een deugd en gaan ze hiermee aan de slag. Ze schaften er een doseermachine voor aan. Een handig hulpmiddel in deze tijden van personeelstekorten.

Over ijsmachines gesproken: daar weten ze bij Tetra Pak veel van. Ik sprak met Bernard Kimpe van dit bedrijf over welke aanpassingen op ijslijnen nodig zijn als je overschakelt naar plantaardige ijsproductie. Veel ondernemers schijnen met die overstap te worstelen. Zijn advies: sta open voor een nieuwe aanpak en schaaf je bestaande werkprocessen bij. 

Wederom is aanpassen hier het sleutelwoord. Voor wie nog twijfelt over vegan ijs: uit een blinde smaaktest op de SIGEP bleek dat er nauwelijks verschil werd geproefd. Daarbij was het vegan ijs gedraaid op basis van een Fava-boon. Ook weer een productinnovatie. Ik ben benieuwd naar wat er nog meer in het (ijs) vat zit. Wordt vervolgd: in editie 4 staat ‘De ijssalon van de toekomst’ centraal.

Altijd op de hoogte blijven?