Smeltende werkkracht: strategieën voor personeelsmanagement in de ijsbranche

23 mei 2024 Partner content Pixabay
BEDRIJFSINFORMATIE | De ijsbranche is een bijzondere sector. In de zomer is de drukte ongekend en in de winter ligt de hele sector vrijwel stil. Een uitdaging die bij zo’n seizoensgebonden sector hoort is personeelsmanagement. Want hoe trek je betrouwbaar personeel aan als je ze in bepaalde periodes van het jaar geen werk kunt bieden? Dat is natuurlijk best lastig. Zeker met het te kort aan personeel waar iedereen tegenwoordig last van heeft. Hoe ga je om met die pieken en dalen? Geen zorgen! In deze blog lees je alles over strategieën voor personeelsmanagement in de ijsbranche. 

Seizoensgebonden werk

De grootste uitdaging voor de ijsbranche is de seizoensgebondenheid. De zomermaanden kennen hoge pieken en de wintermaanden zijn oorverdovend stil. Als eigenaar van een ijssalon betekent dit dat je in de zomer staat te springen om personeel, personeel dat je vervolgens in de wintermaanden niet kunt onderhouden. Dat is lastig, want betrouwbare werknemers liggen nou niet bepaald voor het oprapen. Hoe zorg je dan dat je toch kunt rekenen op je personeel? 

Flexibiliteit: de sleutel tot succes

Als werkgever verwacht je dat je werknemers zich flexibel opstellen. Als er iemand uitvalt of ziek is, hoop je op een collegiale reactie van andere teamleden. Maar ben je zelf ook zo flexibel? Je kunt natuurlijk niet verwachten dat je personeel zich in allerlei bochten wringt, als je zelf niet bereid bent om ook een beetje water bij de wijn te doen. Het moet wel van twee kanten komen. 

Diversificatie: niet al je eieren in een mandje leggen

Als de ijssalon in de winter stil ligt, dan betekent dat niet per se dat je al personeel moet ontslaan en het volgende voorjaar weer helemaal bij nul moet beginnen. Je kan je personeel ook breed opleiden en ze tijdens het minder drukke seizoen vragen om ergens anders mee te helpen. Het runnen van een ijssalon draait natuurlijk om veel meer dan alleen ijs scheppen. Zo is je bedrijf niet afhankelijk van de behoefte aan een product. Er zijn namelijk ook genoeg dingen die het hele jaar door in trek zijn. 

Communicatie en feedback

Communicatie is in elke branche belangrijk, maar in een seizoensgebonden branche is het belangrijk dat je open en eerlijk communiceert over wat je je werknemers kunt bieden. Schep geen verwachtingen die je niet kunt waarmaken en zorg dat je personeel weet waar ze aan toe zijn. Vraag je team ook om feedback, misschien hebben zij wel geweldige ideeën om het bedrijf te verbeteren. Hoe dan ook een werkomgeving waar eerlijk gecommuniceerd wordt zorgt voor een betere betrokkenheid en voor gemotiveerd personeel. 

Altijd op de hoogte blijven?