
In 1952 begon Babbi als een wafel- en koekjesfabriek en maakte naam met zijn handgemaakte ijshoorntjes. Anno 2025 is het Italiaanse familiebedrijf een innovatieve aanbieder grondstoffen voor de ambachtelijke productie van ijs en patisserie. Babbi is uitgegroeid tot een wereld-
speler. In Nederland wordt het merk sinds 2017 vertegenwoordigd door Vipam
International uit Geldermalsen.
Pistache-ijs
Een van de ‘paradepaardjes’ van Babbi is en blijft het pistache-ijs, vertelt Arjan van de Rovaart, eigenaar-directeur van de Nederlandse salesagent van Babbi. Op de piazza was hiervoor een speciale hoek ingericht met allerlei ijsvariaties met pistache. Daaronder ook twee nieuwe smaken. De ‘Viennese al pistaccchio’ is ijs met daarin de bekende wafelkoekjes waar Babbi. Daarnaast is er ‘Love is…pistacchio’. Hierin is de nieuwe variagato ‘Love is’ verwerkt. Deze bestaat uit witte chocoladecrème, stukjes framboos en een natuurlijke
rozensmaak.
‘Around the World’-concept
Op het plein was verder een scala aan noviteiten te proeven vanuit het concept ‘Around the world’. “Dit is vorig jaar al succesvol gelanceerd en wordt nu verder doorgezet.” De basis hiervan zijn bekende ijssoorten die worden gecombineerd met verrassende componenten uit allerlei culturen.
Het Midden-Oosten mag dan vorig jaar enorm populair geworden zijn door de Dubai-trend (met de chocolade, pistache en kadayif), ook in andere eetculturen is volop inspiratie te halen. Zoals chocolade-
ijs met Iers Guinness-bier (‘Guinness fondente’) maar ook ijs met drop (‘Lakrids’) uit Denemarken. “Die smaak zal het in Nederland waarschijnlijk ook goed gaan doen”, is de verwachting van Van de Rovaart.
"Door ijssoorten een nieuwe naam te geven,
creëer je meer beleving"
IJs met Sacher torte
Nog een opvallende combinatie is ijs van mango lassi (uit India), ijs met de wereldberoemde Sacher torte uit Oostenrijk en ‘Love is 2.0’ en ‘On a date’ uit de Verenigde Staten. Deze laatste bevat onder meer dadels (date in het Engels), banaan en gebrande amandelen. In de ‘Love is 2.0’ komt de eerdergenoemde nieuwe varia-
gato weer terug.
“Door je ijssoorten dit soort namen te geven en niet alleen de smaak te benoemen, creëer je meer beleving. Je kunt
zo een verhaal vertellen.” Naast deze ijscreaties in het Around the world-concept, komen de combi’s van ingrediënten uit verschillende landen ook terug in de patisserie-lijn van Babbi.
Behalve ijsnoviteiten waren op de Italiaanse beurs ook signatuurproducten op het gebied van patisserie, zoete pizza en ‘free from’-producten te proeven. Dit zijn de vegan, lactosevrije en suikerarme producten. Die eerder ingezette trends vormen steeds meer de basis voor producten.
Meer waardering
Uiteraard was er een prominente plek voor de wafels, koekjes en hoorntjes waar het ooit allemaal mee begon. “Ze vormen het DNA van Babbi.” Door de recente regelgeving rond verpakkingen, krijgen deze kwalitatief hoogstaande hoorntjes steeds meer waardering. “Je eet het hoorntje als laatste op, dus dat moet kwalitatief goed zijn. We hebben ook speciale sleeves die je eromheen kunt doen en waar je je bedrijfsnaam op kunt zetten. Zo werk je aan je eigen naamsbekendheid.”