Begin juni wordt bekendgemaakt welke ijssalon het beste van het jaar 2024 is. Zes ijssalons zijn genomineerd voor die titel: IJssalons De Smaak!, Chocolade & IJs, IJssalon Pisa, IJs en Spijs, ‘t IJshofje, Ciolato di’ Cello en IJssalon Luciano. Deze week spreken we met Myrne en Mariëlle Meulendijks van ‘t IJshofje in Meijel.
Mariëlle: "We zijn dertien jaar geleden groepsaccomodatie Lutjen Hendrik begonnen in het centrum van Meijel samen met een ijssalon ‘t ijshofje. De naam is ontstaan omdat er een heel gezellig binnenhofje is waar je heerlijk kunt zitten met een landelijke uitstraling, maar wel in het centrum. In het begin wisten we niets van de ijswereld, maar onze interesse was gewekt en na veel verdieping in ijs en het volgen van de cursussen werd ik uiteindelijk gespecialiseerd ijsbereider. En zo werd onze eigen visie over lekker ijs gevormd. Veel fruit en eerlijke ingrediënten.
Waarin onderscheidt jullie ijssalon zich van andere ijssalons?
Myrne: "We zijn een echt familiebedrijf: mijn moeder is ermee begonnen, maar inmiddels run ik de ijssalon, en mijn jongere zus Fenne werkt ook in de ijssalon. Mijn vader houdt zich vooral bezig met het ontwikkelen van de ijskeuken, en het bijhouden van het grote terras en de tuin.De concurrentie is best groot: we hebben hier in een straal van 25 kilometer een aantal ijssalons zitten met een zeer goede naam, waarvan sommige ook al prijzen hebben gewonnen. Maar onze kracht zit in de combinatie van goed ijs met een gezellig terras. En geen kleintje ook: Er is zeker zit plek voor honderd mensen, er is een tuin en we hebben een springberg: 't IJshofje is een gezellige plek midden in het centrum, waar kinderen veilig kunnen spelen."
Mariëlle: "Onze grote kracht zijn sfeer en beleving - en 't ijs is natuurlijk lekker. We gebruiken eerlijke ingrediënten met een goede smaak, met een gezellige, ontspannen beleving. De sfeer is belangrijk: het is meer dan alleen een ijsje eten."
Hoe zorgen jullie voor een goed klantencontact?
Mariëlle: "'t IJshofje is niet alleen een horeca-gelegenheid: het is een sociale plek waar de mensen uit het dorp samenkomen. Kinderen groeien op met een bezoekje aan de ijssalon, de jonge jeugd die nog niet uitgaat vindt t leuk om hier samen te komen, jonge stelletjes vinden 't leuk om samen een coupe te komen eten. Van moeders met de kinderwagen tot oude mensen die met de rollator een ommetje maken: het is de breedste doelgroep die je je kunt wensen."En natuurlijk: je kent elkaar. Van de Meijelse mensen weet je vaak al wat ze lekker vinden - al wacht je natuurlijk af wat ze gaan bestellen, want soms willen ze eens iets anders. Zeker als we iets nieuws hebben, dan willen mensen dat toch graag even proeven. Dat is ook erg leuk aan ijsbereider zijn: altijd vrolijke mensen die blij zijn. De mensen uit Meijel zijn betrokken bij de ijssalon, ze zijn er trots op, als dorp."
Myrne: "Meijel heeft circa 6.500 bewoners; alleen daarop kun je niet drijven. Maar we merken dat er steeds meer mensen ook van buiten Meijel komen. Die maken vaak op de fiets een tochtje door de omgeving."
Hoe bereiden jullie je voor op de wedstrijd?
Mariëlle: "Ik deed de eerste keer mee in 2018, Myrne werkte hier toen in haar vrije uren naast haar studie. Bosbessen-sorbetijs was toen de opdracht. Ik vond het doodeng en verwachtte er niks van, dus ik had gewoon een vakantie geboekt. De dag voor we vertrokken kreeg ik het nieuws: je hebt het beste ijs van Nederland! Daarna hebben we elk jaar meegedaan, en we hebben ook leuke plekken bemachtigd."
Myrne: "In 2023 was de opdracht stracciatella-ijs, toen hebben we het ijs uit ons assortiment ingestuurd - daar werden we zesde mee. Dit jaar is het demi-perenijs, en dat hebben we niet standaard in de vitrine. Dus ik ben daarmee aan de slag gegaan: wat voor demi-perenijs zouden we in de vitrine willen zetten? Net als met het bosbessenijs heb ik 3 varianten ontwikkeld. Die werden geproefd door de hele familie - van kinderen tot grootouders, en we zijn verder gaan ontwikkelen tot het voor ons het lekkerste ijsje werd."
Plantaardig ijs, ijs zonder allergenen of met meer eiwitten, suikervrij, met zout: er spelen belangrijke trends in ijs. Hoe gaan jullie daarmee om?
Myrne: "Meijel is een klein dorp in een landelijke omgeving. We gaan wel mee met de trends, maar dat loopt echt niet zo hard als in de grote stad. Wij vinden het 't belangrijkste dat een ijsje lekker is. We hebben ijssmaken met zout, zoals in combinatie met karamel. Maar plantaardig ijs: die vraag krijgen we nooit. We hebben wel een groot aanbod sorbetijs waaruit mensen dan kunnen kiezen. En we beschikken over een allergenenlijst, dus we kunnen een klant op dat gebied adviseren en iets voor ze klaarmaken. Dat geldt ook voor suikervrij - maar daar heeft dit jaar pas één persoon naar gevraagd."
Mariëlle: "Fenne, die zich inmiddels ook in het ijs heeft verdiept is wel bezig met ijs met meer eiwitten, zij is zelf heel sportief en wil graag inspelen op deze trend. Het zit nog niet in ons assortiment, maar misschien gaat dat wel gebeuren."
Hoe zorgen jullie ervoor dat ijs ‘instagrammable’ is?
Mariëlle: "Weet je, we zien vooral foto's terug van mensen die op het terras een ijsje eten. Dus het is de mooie coupe en de omgeving waarin ze hun ijsje eten die ze willen laten zien. En die omgeving ziet er gewoon leuk en gezellig uit."
Zijn er plannen voor toekomst?
Mariëlle: "De ijssalon is klein begonnen, met eerst de ijssalon en de ijskeuken in één pand. Inmiddels hebben we twee kamers van de groepsaccomodatie erbij getrokken - en de ijskeuken is verhuisd naar thuis. En verder: de dochters zijn de toekomst, dus dat gaan zij bepalen."
Myrne: "We zien wel hoe 't gaat lopen. We zijn nu tevreden over hoe de ijssalon loopt, het terras ligt er mooi bij. De naastgelegen groepsaccomodatie Lutjen Hendrik loopt goed. We hebben een mooie grote ijskeuken waar ook nog mogelijkheden zijn om in de toekomst workshops/kinderfeestjes te geven. Ook ligt er nog interesse om wat met chocola te gaan doen in de toekomst. Mogelijkheden genoeg dus."