Recyclebak voor lepels levert geld op

16 april 2026 Bianca Roemaat Herbert Wiggerman
IJs in plastic bakjes scheppen? Jeroen van Voorn van IJs van Vitelli in Amersfoort doet dat liever niet. Verder heeft hij voor gebruikte ijslepeltjes een recyclebak. Dat scheelt afval, bespaart geld en zijn klanten vinden het een leuk initiatief.

Een ijsje ‘tanken’; dat kan bij IJs van Vitelli. De ijssalon zit op de plek waar vroeger een van de eerste BP-tankstations van midden-Nederland stond. De oude benzinepomp en de tankkiosk staan er nog maar zijn niet meer in gebruik. Wel kunnen bezoekers in het voormalige garagegedeelte een ijsje laten scheppen door eigenaar Jeroen van Voorn en zijn team. Daarbij krijgen de klanten hun ijs in een gratis hoorntje of koekbakje aangeboden. Klanten die toch om een plastic bakje vragen, betalen daarvoor 20 cent.