‘Onze gasten bleken heel trouw en loyaal’

11 september 2020 Michelle de Koning
Joep Minten: “De telefoon stond vanaf dag één eigenlijk meteen roodgloeiend” (foto: Oscar van der Wijk). 

“We zijn behoorlijk creatief geweest”, beaamt Joep Minten als we hem vragen hoe hij en Inge Groenewegen van IJssalon Lo Solé de coronacrisis hebben aangepakt. Van familieboxen met ijs-tapas tot samenwerken met andere ondernemers, een webshop en een heel nieuw extra terras aan de overkant van de weg: “Het is niet onze aard om af te wachten.”

We staan aan het begin van de zomer als we Joep spreken. Hoe alle ellende begon, staat hem nog helder voor de geest. “Die mededeling op zondag 15 maart om half zes dat de horecadeuren om zes uur moesten sluiten…” Hij zucht. “We hebben niet alleen een ijssalon, maar ook een restaurant en daar zaten natuurlijk gasten te dineren. We zorgden dat ze de gang waar ze aan bezig waren rustig op konden eten, en we boden gelijk de keuze om de resterende gangen mee te nemen voor thuis of te laten bezorgen. Je moest wat hè.”

En daarmee was vrijwel direct de bezorgservice van Lo Solé van start. “We waren er achter de schermen al mee bezig dus we dachten ‘als we dit nu gelijk opzetten, dan hebben we hopelijk een stapje voor’.” Joep en Inge begonnen op maandag gelijk met het inrichten van de webshop. “Het zit niet onze aard om af te wachten wat er gaat gebeuren.” Maar het had uiteraard wel wat voeten in de aarde. “Het belangrijkste was: hoe gaan we dit verantwoord en veilig doen? Voor onze gasten, onszelf en voor onze medewerkers.” Al snel liet een andere lokale ondernemer een platform bouwen waar iedere ondernemer zijn of haar eigen webshop aan kon toevoegen. “In no-time ontstond er een lokale variant van Thuisbezorgd om het zo maar te zeggen. Daar is lokaal veel aandacht voor geweest en gasten wisten het platform snel te vinden.”

Limieten aan bestellingen

Lo Solé_Foto Lo Solé 2

“We hebben afgelopen winter verbouwd, fors geïnvesteerd en de zaak een echte make-over gegeven. We stonden klaar voor een nieuwe start en een feestelijk jaar en toen gooide corona roet in het eten" (foto: Oscar van der Wijk). 

De maaltijden- en ijsservice ging twee dagen na de horecasluiting van start. “Natuurlijk was het in het begin ietwat chaotisch. We hebben de keuken leeggemaakt, servies bijvoorbeeld weggehaald en die plekken gevuld met verpakkingen. En we moesten goed kijken of het wel rendabel was. We hebben één vaste kracht, de rest is oproep en in deze periode hebben we ook veel zelf gedaan. Want uiteraard wil je geen verlies lijden, maar het ging ook om contact houden met onze gasten. Zij kwamen normaal gesproken naar ons, nu kwamen wij naar hen.”

Inge en Joep kozen ervoor om maaltijden warm te bezorgen zodat mensen het thuis niet zelf op hoefden te warmen. Maar al gelijk bleek dat de bestellingen rond etenstijd tot een enorme piek leidden. Dus besloot Lo Solé te werken met vaste bestel-tijden en daaraan gekoppeld limieten aan het aantal bestellingen. De gasten bleken trouw en loyaal. “De telefoon stond vanaf dag één eigenlijk meteen roodgloeiend. We kregen ook veel bestellingen waarbij mensen letterlijk zeiden: ‘we doen dit ook om jullie te steunen’. We zorgden dan ook altijd dat één van ons tweeën de telefoon opnam, we vonden het belangrijk dat ze ons persoonlijk aan de lijn kregen.”

Natuurlijk is dit niet het jubileumjaar (10-jarig bestaan) dat ze zich hadden voorgesteld. “We hebben afgelopen winter verbouwd, fors geïnvesteerd en de zaak een echte make-over gegeven. We stonden klaar voor een nieuwe start en een feestelijk jaar en toen gooide corona roet in het eten. Maar juist door deze crisis hebben we ook gezien wat we de afgelopen tien jaar hebben opgezet en dat mensen vertrouwen in ons hebben en ons wat gunnen. Dat is erg fijn en mooi om te zien.”

Leren van andere ondernemers

Lo Solé_Foto Lo Solé 3

“Mensen zitten nu met het hele gezin thuis, dus daar kunnen we wat mee.” Zo ontstond de familiebox ijs-tapas. “Ze vlogen de deur uit” (foto: Lo Solé).

Bestellingen voor het ijs bleven in het begin wel wat achter. “Zeker toen het nog niet zulk mooi weer was zijn we gaan denken: wat kunnen we doen? Mensen zitten nu met het hele gezin thuis, dus daar kunnen we wat mee.” Zo ontstond de familiebox ijs-tapas. “Een verzameling lekkere dingen met fruit, ijs, koekjes en slagroom, in een mooie verpakking. Ze vlogen de deur uit. Maar na een aantal weken moet je als ondernemer dan toch weer vernieuwen. We zagen een andere lokale ondernemer goed scoren met sushi dus hebben we ijs-sushi ontwikkeld. Dit sloeg minder aan dan de tapas, maar het zorgde er toch weer voor dat je – bijvoorbeeld via sociale media – onder de aandacht blijft.”

De hele periode heeft Joep veel contact gehad met de andere VOC-leden in zijn groep (zie het kader voor de uitleg over de Vereniging Ambachtelijk IJscentrum en de VAIJ Ondernemers Club). “De VOC-groepen van de VAIJ zijn opgezet om ondernemers kennis en ervaringen uit te laten wisselen en zo verder te komen als ondernemer. Normaal gesproken komen we af en toe bij elkaar, maar de afgelopen periode hadden we veel telefonisch en app-contact.” Alle ondernemers worstelen natuurlijk met dezelfde vraagstukken en omdat ze niet bij elkaar in de buurt zitten, zijn ze niet bang om kennis te delen. “Er was een VOC-lid in mijn groep die al snel en goed een afhaalservice had ingericht. Daar kun je dan veel van leren. Ook over hoe je met je medewerkers omgaat in deze crisis, hebben we veel geappt. Hoe hou je het veilig voor ze, hoe richt je de werkvloer in, dat soort dingen.” Via de VAIJ kwamen het laatste nieuws en de protocollen en werden we ook via de Facebook-groep goed op de hoogte gehouden. De vereniging zorgde ook voor communicatiemiddelen die in je zaak kunt gebruiken. Op zulke momenten merk je echt dat het goed is dat er een branchevereniging is.”

Terras en looproutes

Lo Solé_Foto Oscar 4

Joep Minten en Inge Groenewegen zorgden ervoor dat altijd één van tweeën de telefoon opnam: “We vonden het belangrijk dat klanten ons persoonlijk aan de lijn kregen” (foto: Oscar van der Wijk).

Inmiddels draait alles weer, maar het was wel zoeken. “We verkopen hand-ijs maar de vitrines staan middenin de zaak, wat zorgde dat we andere looproutes moesten maken. Maar die voerden dan weer over het terras waarvoor we ook weer een oplossing moesten zoeken.” Inmiddels heeft de zaak er een terras bij, aan de overkant van de weg. “Dit terras gebruiken we op drukke momenten als extra bedieningsterras. Op de minder drukke momenten mogen onze gasten hier met een handijsje genieten op het terras.”

Begin juni hoopte Joep dat het aantal bezoekers nog wel wat zou gaan groeien. “Gasten zijn nog wat huiverig en dat begrijp ik ook wel.” Al met al niet het jubileumjaar dat hij en Inge zich hadden voorgesteld. “Natuurlijk balen we als een stekker, maar we zijn niet de enige. We zijn blij dat we al tien jaar bestaan, dat we echt wat opgebouwd hebben en wat vlees op de botten hebben.” Gelukkig laten de cijfers in juli al een enorme groei in het aantal gasten zien. “Voor zowel ons ijsaanbod als voor onze lunch of diner. De gasten durven weer en willen weer lekker kunnen genieten.”

Lidmaatschap Vereniging Ambachtelijk IJscentrum en een VOC

Als lid van de Vereniging Ambachtelijk IJscentrum kun je deelnemen aan één van de tot nu toe zes VAIJ Ondernemers Clubs. In zo’n groep van maximaal tien ambachtelijke ondernemers – van buiten jouw verspreidingsgebied – kun je kennis uitwisselen en ervaringen delen. Zo kom je als ondernemer samen verder.

Altijd op de hoogte blijven?