Onderweg

Redactioneel #1 | We zijn met z’n allen weer meer onderweg. Zowel zakelijk als privé. We maken afspraken voor meetings, bezoeken beurzen en gaan vaker een weekendje weg of boeken een minivakantie.
Het thuiswerken en de onlinemeetings uit de coronatijd zijn gebleven. Net als de gewoonte om etenswaren ‘to go’ te kopen. Daarnaast zie je dat door de gestegen kosten voor levensonderhoud en de inflatie consumenten er vaker voor kiezen om thuis extra lekker te koken in plaats van uit eten te gaan, zo blijkt uit recente onderzoeken.
Deze twee ontwikkelingen openen nieuwe wegen en afzetmarkten. Want ja, als je onderweg bent, wil je ergens koffie, een ontbijt, een lunch of een maaltijd kunnen halen. Eventueel met een dessert voor thuis.
Op de Italiaanse beurs Sigep 2025 waren er allerlei leveranciers van apparatuur en aanbieders van ingrediënten die inspeelden op takeaway-mogelijkheden en het aanboren van nieuwe afzetmarkten. Denk bijvoorbeeld aan doseermachines om bakken schepijs te maken die je vervolgens bij horeca, cateraars of retailers afzet.
De volgende stap: vendingmachines voor bakken schepijs en misschien ook wel voor ambachtelijke ijsjes op een stokje. Die zijn gemakkelijk onderweg mee te nemen en je hebt geen verpakkingen nodig zoals de handijsjes die bij retailers liggen. Bovendien kun je je hiermee onderscheiden.
Een andere noviteit op Sigep, die ook op IJs-Vak te zien zal zijn, waren machines voor ambachtelijke ijsmixen. Hiermee maak je een nieuw soort softijs. Met 25 procent lucht en eventueel voeg je er een topping aan toe.
Andere ideeën die ik tegenkwam op de Italiaanse beurs waren het aanbieden van verschillende soorten yoghurtijs – al dan niet met fruit-variegato’s – als ontbijt of tussendoortje, en zelfs softijs met toegevoegde proteïnes. Verder waren er pinsa en pizza (halffabricaten) als extra omzetmaker voor ijszaken die een lunch- of dinerproduct zoeken.
Waar we niet omheen kunnen in 2025 is schaalvergroting in de ijsbranche. Het aantal micro-ijsproducenten gaat toenemen. Vanuit een ijskeuken worden vaker een paar winkels bevoorraad. Een bekende ijslijnenbouwer speelt hierop in en lanceert speciaal voor deze groep ijsfabrikanten een aantal semi-industriële machines.
Ik ben benieuwd hoe en waar we deze trends komend jaar gaan tegenkomen.
Dit artikel is onderdeel van Vakblad IJS 1 | Februari 2025
Ga naar de editie