Oeters ijs kent droomstart

4 december 2020 Jerom Rozendaal

Oeters ijs draait een prima tweede jaar ondanks de coronacrisis. Deze winter opent de brasserie de deuren en volgend jaar worden de activiteiten van de ijskraam opgevoerd. De opening van een tweede ijssalon is een kwestie van tijd vertellen de Belgische zaakvoerders.

Foto’s: Oeters IJs, Julian van Sonck

Het is moeilijk om de zaakvoerders Bjorn Moons (38) & Peggy Hensen (39) van ijssalon Oeters ijs aan de lijn te krijgen. Op het vaste nummer van de ijssalon krijgen we geen gehoor. Gelukkig is er Facebook en al snel zijn we in het bezit van het mobiele nummer waarna we een afspraak konden maken. “De telefoon lag er enige tijd uit wegens verbouwing”, verontschuldigt Peggy zich. De ijssalon in het Limburgse gehucht Opoeteren, deelgemeente van de Belgische stad Maaseik, zag begin vorig jaar het levenslicht. “Het was eigenlijk de droom van mijn man”, legt Peggy uit, voordat ze in één adem de ontstaansgeschiedenis van het bedrijf uit haar mouw schudt. De goedlachse Belgisch-Limburgse blijkt een echte ondernemer met veel passie voor de zaak.

Poetsdienst Peggy

Sinds 2012 runt zij een schoonmaakdienst onder de naam Poetsdienst Peggy en heeft hier zes werknemers op de loonlijst staan. “Tijdens dit werk is het idee van een ijssalon ontstaan”, zegt ze. “Op een gegeven moment kreeg ik de vraag van een klant, waar wij schoonmaakten, of ik de zaak wilde overnemen. Vooral mijn man, die mecanicien van beroep is, was hier erg enthousiast over en zo is het balletje gaan rollen.”
De overname van die ijssalon ging niet door, maar al gauw liep het echtpaar een pand tegen het lijf dat gekocht werd. Na een stoomcursus ijsmaken bij Didier Van Hoof en Stefan De Vroede groeide de passie voor het vak ook bij Peggy, waarna zij in het diepe gegooid werd. Haar perfectionisme, dat zich eveneens uit bij de schoonmaakactiviteiten, komt ook bij het ijsmaken terug. “We hebben talloze recepten voor vanille-ijs uitgeprobeerd voordat de perfecte vanillesmaak tot stand kwam.”

Perfectionisme

IJssalon Oeters_Foto Oeters IJs, Julian van Sonck

“Wij maken alles zo puur mogelijk. Speculaasijs maken we van speculaas en er gaan geen chemische middelen in ons ijs.”

Bij de presentatie van het ijs is Peggy nauwgezet. “Een bolletje moet een bepaalde grootte hebben. Als een medewerker een kleinere bol maakt, dan moet deze over. Ook moet de bol recht op het hoorntje liggen.” Haar verleden in de schoonmaakbusiness laat zich natuurlijk niet verloochenen, zo maakt ze bijvoorbeeld regelmatig de ijsvitrine schoon, omdat kinderen hier vaak met hun handjes aankomen.

Het cliënteel lijkt de aandacht voor kwaliteit en hygiëne te kunnen waarderen. “En de kwaliteit van het ijs”, voegt Peggy eraan toe. “Wij maken alles zo puur mogelijk. Speculaasijs maken we van speculaas en er gaan geen chemische middelen in ons ijs.” De zaakvoerder vertelt dat naast de standaardsmaken speculaas, kiwibanaan en smurfenvlaai gretig aftrek vinden.

Ondernemersinstinct

Oeters ijs kende een sterke groei in 2019. Toch zette Peggy pas in 2020 haar eigen schoonmaakwerkzaamheden stop om zich volledig op de ijssalon toe te leggen. “In de salon draaien wij tijdens het hoogseizoen tot negentien uur ijs per dag. Dat was niet vol te houden”, verklaart ze. Door enkele recente operaties blijft de inzetbaarheid van Bjorn tot beperkt tot de boekhouding.

Het ondernemersinstinct van Peggy blijkt ook uit de keuze van de locatie van de ijssalon. Gelegen in een bosrijke omgeving met de nodige bezienswaardigheden en tal van vakantiehuisjes trekt de regio in de zomer erg veel toeristen. Corona heeft op dat vlak dit jaar wonderen verricht. Doordat mensen wegens de pandemie niet op verre reizen gingen, werd Opoeteren nog beter bezocht dan andere jaren. “We hebben eerder voordeel gehad van corona dan nadeel”, beaamt Peggy.  Al vanaf de uitbraak van de coronacrisis gaat het Oeters ijs voor de wind. “Er was in de buurt niets open en mensen kwamen hier langs om een ijsje af te halen. Hiermee konden ze dan in de buurt rondlopen in de bossen. Tijdens topdagen draaien we 400 tot 500 liter ijs per dag.” Wegens drukte wordt er voor volgend jaar uitgekeken naar een vaste medeweker in plaats van flexwerkers.

Het zijn overigens niet alleen de toeristen en omwonenden die hun weg naar de ijssalon weten te vinden. Een deel van het ijs wordt verkocht aan een ijssalon een paar dorpen verderop. “We hebben erg veel geluk gehad dat deze ondernemer voor ons heeft gekozen. Dat is een kleine zaak, maar er wordt enorm veel ijs verkocht. Verder heeft hij twee restaurants waar vanille-ijs verkocht wordt en hij denkt erover na om volgend jaar een tweede ijssalon te openen.”

Uitbreiding ijskar

IJssalon Oeters_Foto Oeters IJs, Julian van Sonck_3

Ook de ijskar draaide dit jaar overuren. Deze was aanvankelijk voor evenementen en feesten, maar door corona bleef het vooral bij vaste routes. Volgend jaar wordt het aantal vaste routes uitgebreid en komt er een extra werknemer op de ijskar bij, waardoor twee werknemers de week onderling kunnen verdelen.
De uitbreiding van de ijskarroutes is voorlopig de belangrijkste uitbreiding van de Limburgers die zich in 2019 ambitieus uitlieten in de plaatselijke media. “We hebben de ambitie om niet zo klein te blijven. Eigenlijk willen we op verschillende plaatsen openen”, vertelden zij aan Het Laatste Nieuws. Aanleiding van het artikel was de lezerspoll van de krant naar het beste ijsje van de provincie, waarbij Oeters ijs op de derde plek eindigde.

Tweede ijssalon

IJssalon Oeters_Foto Oeters IJs, Julian van Sonck_4

Al vanaf de uitbraak van de coronacrisis gaat het Oeters ijs voor de wind. “Er was in de buurt niets open en mensen kwamen hier langs om een ijsje af te halen.”

In het najaar van 2020 staat deze ambitie nog fier overeind. “Als we vijftig zijn, willen we twee of drie zaken open hebben”, zegt Peggy. “Als er geen corona was geweest, hadden we volgend seizoen al een tweede zaak geopend.  We willen een pand huren en als je door corona niet open mag, dan is het weggegooid geld. Beter wachten we corona af, ik denk ook niet dat de ondernemers staan te springen om vrije horecaruimte te gaan betrekken.”

Tot die tijd kan het echtpaar de aandacht richten op de brasserie. Tijdens het interview zijn de bouwwerkzaamheden in volle gang en ligt de ijssalon er onherkenbaar bij. In de nieuwe ruimte zijn er 40 zitplaatsen voorzien met een duidelijke splitsing tussen brasserie en ijssalon.

Winterinkomsten

IJssalon Oeters_Foto Oeters IJs, Julian van Sonck_5

Oeters ijs maakt ook ijstaarten voor (kinder-)feestjes.

In de nieuwe brasserie worden pasta’s geserveerd en traditionele Vlaamse gerechten als vol-au-vent, stoofvlees en konijn met pruimen. “De winterverkoop viel vorig jaar een beetje tegen”, vertelt Peggy die hoopt met het nieuwe concept meer omzet te genereren. “En meer werk te verzetten”, voegt ze eraan toe met een glimlach. “Ik kan niet tegen stil zitten en de hele dag wachten op een paar klanten.” Deze eigenschap is ook één van de redenen waarop de ijssalon in het najaar gesloten is voor afhaalijs. Alleen afhaal op bestelling is mogelijk. “Er komen maar een paar klanten per dag langs en het is daardoor eigenlijk niet rendabel.” De onderneemster breidt een eind aan ons gesprek en spoedt zich naar de volgende klus: het maken van een ijstaart voor een kinderfeestje van morgen.

Altijd op de hoogte blijven?