IJssalon De Hoop uit Blaricum is finalist ijssalon van het jaar 2025

5 juni 2025 Redactie Food VAIJ
INTERVIEW | Bij ijssalon De Hoop in Blaricum komen innovatie en traditie samen. Met de ingrijpende verbouwing in 2022 creëerde Meesterijsbereider Caroline Kooij samen met haar man Daan Berghout, een zeer toekomstbestendige ijssalon met als eyecatcher een enorme ronde ijsvitrine en een sfeervolle inrichting van warme materialen. Dit jaar is ze finalist voor ijssalon van jaar 2025.

In 2010 nam Caroline Kooij (vierde generatie) de zaak over van haar vader. Een jaar later werd ze de jongste Meesterijsbereider ooit. Onder leiding van Caroline Kooij onderging ijssalon De Hoop in 2022 een complete metamorfose. De ijskeuken werd geoptimaliseerd en de winkelruimte transformeerde naar een modern 'ijspodium' met een opvallende ronde vitrine. Uit de chocoladekranen kunnen klanten hun favoriete chocolade kiezen.

De ijssector is constant in beweging. Speel je in op trends of ga je je eigen weg?

“Wij gaan onze eigen weg en gaan uit van onze eigen kracht.” Caroline vervolgt: “Je moet je ook afvragen welke trend bij je past en welke mensen je daarbij aantrekt. Wij hebben het eigenlijk al zo druk dat we geen nieuwe trends nodig hebben, gelukkig.”

Hoe komen jullie tot nieuwe smaken en ideeën voor jullie ijs? 

“Inspiratie doen wij op tijdens beurzen en ik volg heel veel foodblogs, lees magazines en in het gewone leven kom ik dingen en smaken tegen die inspirerend zijn. Soms verwerk ik dit in ons ijs, ijscoupes of ijstaarten.”

Lokale producten zijn ook een belangrijk. “Wij kijken ook naar lokale producten zoals rabarber, echt een seizoensproduct. Dat verwerken we in ons ijs en dat is dan een tijdelijk product, dat kunnen we maar twee weken verkopen. Maar juist dat vinden we zo leuk om te bereiden, zo van het land in je ijsvitrine.”

Wat opvalt is dat Caroline heel consequent is in wat ze doen. “Wij werken met een foodkalender. Dus wij weten al 1 januari wat we tot eind december hebben. We houden ook rekening met feestdagen en evenementen zoals Pasen, Koningsdag, Moederdag, Vaderdag etc. Met elk thema hebben we een ijstaart en/of een ijsje.”

Een mooi voorbeeld is rozenijs. “Op Moederdag hebben we altijd rozenijs, vertelt Caroline. “Onze klanten weten dit inmiddels en komen ook echt hiervoor naar onze ijssalon, voor een rozenijs ijsje of een rozenijstaart. Verder combineer ik vooral echte smaken. Bijvoorbeeld, yoghurt-honing met pecannoot of amandel met vijgen en mandarijn. Wij doen niet aan fantasienamen, zoals smurfenijs, suikerspin-ijs. Mensen weten dat, ze weten dat we echte smaken combineren en dat zorgt voor veel herkenbaarheid.”

IJssalon de Hoop 3 De winnende IJscreatie van Caroline Kooij

Op welke manier(en) proberen jullie de impact van jullie bedrijf op het milieu te verminderen? 

“In de ijskeuken hebben wij drie jaar geleden opgeschaald. Wij proberen altijd vier bakken tegelijk draaien in plaats van twee bakken tegelijk. De machine verbruikt meer energie, maar in verhouding tot het aantal bakken verbruik je minder. Dus dat is al heel fijn. Ook de pasteurisatieketels zijn opgeschaald van 120 naar 180 liter en van 60 naar 120 liter. Wij werken nu efficiënter en duurzamer. Wij hebben sinds 2013 al een warmte-terug-win-installatie.”

Ook is er gekeken naar de verpakkingen. “Natuurlijk hebben wij ook kartonnen lepeltjes voor de ijsjes en de milkshakebekers en rietjes zijn niet meer van plastic. Het was een zoektocht, maar de mensen reageren positief op onze papieren lepeltjes.”

Caroline vervolgt: “Als ondernemer moet je duurzaamheid in je bedrijfsvoering zelf vormgeven en integreren. Als mensen er naar vragen leggen we het uit en we vermelden het wel op onze website.”

In 2022 werd er verbouwd en is alles eruit gegaan. “We hebben vooral natuurlijke en duurzame materialen gebruikt zo is de pui van hout en de vloer van granito. Verder konden we meteen alle verlichting vervangen voor LED-verlichting, een waterbesparend toilet plaatsen, vloerverwarming in de vloer verwerken en de CV ketel vervangen voor een energie zuinige CV ketel. Het was heel fijn om alles in een keer goed te kunnen verbouwen. De Hoop is weer klaar voor de volgende 100 jaar.”

ijssalon De Hoop_PAS01401 De ronde vitrine van ijssalon De Hoop. (© Pascale van Reijn)

Wat is volgens jullie de sleutel tot het creëren van een succesvolle en geliefde ijssalon? 

“Echt kritisch blijven naar jezelf. Als we meedoen met een smaak dan evalueren we altijd onze huidige smaak. We hadden jarenlang onze caramel in de vitrine, die hebben we meegenomen, maar die heeft het niet gewonnen van alle andere caramels. We hebben een nieuwe caramel ontwikkeld. Zo blijven we kritisch op de smaak en perfectionistisch. De puntjes moeten op de i.”

Dit jaar heeft Caroline ook haar personeel erbij betrokken. Caroline vertelt enthousiast: “Zij wilden dolgraag meedoen. Ik wist uit ervaring hoeveel tijd dat zou gaan kosten. Als je het namelijk goed wil doen dan kost het serieus heel veel tijd. Je moet er echt veel aandacht aanbesteden. We hebben met elkaar geproefd en ontwikkeld. Een van mijn ijsbereiders is heel goed met patisserie, dus die heeft veel voor patisserie onderdelen voorbereid voor de ijscreatie en caramels gemaakt voor het ijsje. Mijn bedrijfsleider is heel kritisch op styling en smaakcombinaties. Zo werk je samen aan het proces en vond ik heel leuk om hen daar in te begeleiden. Zij hebben het op de dag ook zelf uitgevoerd. Eentje heeft ijs gedraaid en de andere heeft de ijscreatie gemaakt. Ik ben echt supertrots dat het beloond is.”

“Ik heb inmiddels vier fulltime medewerkers die ik al heel lang om mij heen heb en dat is heel erg fijn. En ik zorg dat ze zich kunnen blijven ontwikkelen door middel van cursussen en workshops. Dat is anders leidinggeven dan aan de zestig parttimers die we ook in dienst hebben.”

IJssalon de Hoop 2

IJssalon De Hoop uit Blaricum 

IJssalon De Hoop, Huizerweg 10, 1261 AW Blaricum, https://ijssalondehoop.nl  

VAKPRIJZEN
– finalist ijssalon van het jaar (2025)
– 2e prijs Gouden IJsspatel (2025)
– 1e prijs voedselveiligheid (2025)
– Beste Nieuwkomer ( Tom Querido) (2025)
– 1e prijs kinderjury ( Ingeborg Lemstra ) (2025)
– 2e prijs met de Coupe Bubbly Berry (2018)
– winnaar IJssalon van jaar (2016)
- 3e prijs gouden ijsspatel met malaga 2016
– vakvrouw van het jaar (2016) (Caroline Kooij)
– 3e prijs met hun ijscreatie ‘’Boereblij” (2015)
– finalist voor IJssalon van het Jaar (2015 )
– SVH Meesterijsbereider (2011)
- Finalist ijssalon van het jaar 2011
-2e prijs gouden ijscreatie Toren van Pistache (2011)
-Winnaar IJssalon van het Jaar (2009)
-3e prijs gouden ijsspatel met chocola (2009)

 

Wie wordt IJssalon van het Jaar 2025?

Op basis van de optelsom van het aantal behaalde punten in de strijd om de Gouden IJsspatel en de Gouden IJscreatie, zijn de vijf deelnemende ijssalons met de meeste punten genomineerd voor IJssalon van het Jaar 2025. 

In willekeurige volgorde zijn dit: 
•    IJssalon de Hoop in Blaricum 
•    Patrijs Patisserie en IJs in Harderwijk 
•    Lorenzo IJssalon in Utrecht 
•    De Zoetekou in Bergeijk 
•    IJssalon Bastani in Eindhoven 

De vakjury beoordeelt de deelnemers op vakmanschap, smaak, presentatie én creativiteit. De vijf finalisten zijn de afgelopen periode bezocht door mystery guests en onderworpen aan grondige hygiënechecks. Op 18 juni 2025 is het zover: dan wordt onthuld welke ijssalon zich een jaar lang IJssalon van het Jaar 2025 mag noemen. 

 

Lees ook de interviews met de andere finalisten van ijssalon van jaar 2025

 

Altijd op de hoogte blijven?