IJssalon Bastani uit Eindhoven is finalist ijssalon van het jaar 2025

4 juni 2025 Kelly Burnet VAIJ
INTERVIEW | Het vader-zoon duo Wilbert Palm en Tim Palm van IJssalon Bastani in Eindhoven serveren samen met hun team meesterlijk ijs. Wilbert behaalde in 2006 de Meestertitel en de salon is al jaren een veelbezochte hotspot in Eindhoven. Toch hadden ze nooit eerder meegedaan aan ijsvakwedstrijden. Dit jaar waagden ze het er toch op tijdens de wedstrijden op IJS-vak in Gorinchem van 9 t/m 11 maart 2025.

Ze waren al blij geweest met een plek in de top 3 bij een van de ijsvakwedstrijden, bekennen ze bescheiden. Vervolgens sleepte Tim de winst binnen voor de Gouden IJscreatie met hun 'Caramello Dorato': karamelijs en koffie-ijs. Ook won Tim de Black Box Contest.

IJssalon bastani 4 'Caramello Dorato': de winnende IJscreatie van Wilbert en Tim Palm

Dit kwam - samen met de resultaten van de Gouden IJsspatel - neer op genoeg punten voor een nominatie voor de IJssalon van het Jaar titel. Die hadden ze niet zien aankomen, maar ze zijn al apetrots dat ze zich een van de vijf finalisten van 2025 mogen noemen. Ze praten met Vakblad IJS over onder andere hun nominatie, hun creatieve proces van concept naar vitrine en vertellen hoe ze aan personeel komen. 

De ijssector is constant in beweging. Speel je in op trends of ga je je eigen weg?

Eigenheid staat voorop, maar de ijssalon houdt de laatste trends wel in de gaten. Tim: “We gaan er in sommige gevallen in mee, maar lang niet allemaal." Vorig jaar hebben we ook het Dubai-ijs gehad, dat echt als een trein liep. We proberen ons daar niet alleen maar op te focussen, omdat het zo snel switcht en verandert. Je wilt ook de normale klant behouden en niet alleen die op de trends afkomt.”  

Kunnen jullie iets vertellen over jullie selectieproces van ingrediënten en zijn er specifieke leveranciers of productiemethoden om de unieke smaak en textuur van jullie ijs te waarborgen? 

Wilbert en Tim proberen ze zoveel mogelijk grondstoffen lokaal in te kopen en zich te beperken tot een à twee leveranciers. Hier hebben ze een goede samenwerking mee. Voor de pistachenoten gaat dit echter moeilijk en zijn ze afhankelijk van een Italiaanse leverancier. “Je moet ook wel reëel zijn hierin. "Pistache groeit hier niet.” 

Daarnaast is goedkoop soms ook duurkoop volgens Tim. “We pakken altijd de A-klasse. Als je goedkope pistache pakt en de klant komt niet terug omdat ze het niet lekker vinden, dan heb je er uiteindelijk ook niks aan. We moeten er wel volledig achter staan.” 

Hoe komen jullie tot nieuwe smaken en ideeën voor jullie ijs? 

De klanten van IJsFsalon Bastani zijn vooral te spreken over de pistache-ijs, het karamelijs, kokosijs en hun koffieijs.  Op het karamelijs zijn de twee wel het meest trots. Daarachter verschuilt echter heel wat werk. “We hebben weet ik niet hoeveel soorten karamels gekookt en elke keer geproefd van wat we zelf lekker vinden.” 

Het duo hanteert de hoogste standaard voor hun ijs. “Het ligt pas in de winkel als we er volledig achter staan”, beamen ze. Wilbert: Je begint met berekeningen maken en om de waarde zo goed mogelijk te hebben voor jouw ijsje. Daar gaat de smaak bij en dan kijk je met smaak- en textuurstests of het goed is.” Tim: “We gebruiken ons eigen recepten. We kopen geen bestaande mixen ofzo. We houden ons aan de recepten en proberen die altijd een beetje te verbeteren.”

Wilbert en Tim zijn niet vies van nieuwe onconventionele smaken te testen, maar het moet wel passen. Wilbert: “In principe kun je van alles wat eetbaar is, ijs maken. Sommige smaken kun je wel maken, maar zijn dan vervolgens voor de klant niet lekker op het hoorntje, terwijl het in de keuken wel zou kunnen.”

De nabije kring van Wilbert en Tim zijn erg betrokken bij het proces. Tim: "We hebben ook onze familie en vrienden laten proeven. Ons gezin is erg kritisch en we weten daarvan dat ze eerlijk zijn. Ze proeven goed en zeggen als er iets niet goed is. Zij weten waar ze op moeten letten. We proeven daar vaker mee, dus dan krijg je kritische feedback dan mensen op straat bijvoorbeeld.”

Op welke manier(en) proberen jullie de impact van jullie bedrijf op het milieu te verminderen? 

Wilbert en Tim proberen waar mogelijk rekening te houden met het milieu om hun impact laag te houden en te verminderen. Zo verzamelen ze de ijslepels weer in. 

Tim concludeert echter dat niet alles mogelijk is: “Niet alles wat we willen kan hier in de stad.” De ijssalon zit op een ongunstige plek qua duurzaam energiegebruik. “We zitten helaas in een monumentaal pand waar geen zonnepanelen op het dak mogen.” Wel bezorgen ze bestellingen op korte afstanden met een emissievrij wagentje. Ook hebben ze gekeken naar waar ze groene stroom in kunnen kopen. 

IJsalon Bastani 6 Het emissievrije bestelwagentje van IJssalon Bastani

Wilbert: “We proberen eigenlijk alles aan te pakken op gebied van duurzaamheid, op basis van wat mogelijk is. Maar voor sommige dingen houdt het op door de wetgeving.”

Wat is volgens jullie de sleutel tot het creëren van een succesvolle en geliefde ijssalon? 

Tim: “De meeste mensen die bij ons naar binnen komen, die komen lachend binnen. Zij hebben al zin in een ijsje en wij proberen dan echt dat ze door onze klantvriendelijkheid met een lekker ijsje ook weer lachend de deur uitgaan.” Wilbert: “De uitstraling van de zaak, ze thuis doen voelen en vriendelijkheid tellen allemaal gewoon mee dat de klant blijft komen.” Dit totaalplaatje heeft echt bijgedragen aan hun nominatie. Hij vervolgt: “We zien ook veel nieuwe mensen verschijnen. Dit hebben we na de wedstrijden ook gemerkt, van jeetje, hoe komen jullie op dit adres terecht?”

Het vakmanschap en het runnen van een ijssalon is er bij Tim echt met de paplepel ingegoten. “Onze vaste klanten die al jaren bij ons komen hebben mij zien opgroeien en opkomen binnen het bedrijf. Toen ik klein was, liep ik hier al rond. Nu zit ik al een paar jaar in het bedrijf en dat is wel heel leuk dat die mensen ons als team zien opgroeien.”

Is het moeilijk om personeel te vinden en om ze te houden?

De klanten van IJssalon Bastani zien vaste gezichten. Tim en Wilbert proberen het zo te regelen dat er altijd een van hen aanwezig is om als er specifieke vragen komen, het aanspreekpunt te zijn. Ook de jongere werknemers blijven meerdere seizoenen hangen. Tim: “Wij krijgen ook positieve feedback van ons personeel terug. Ze vinden het zelfs jammer dat ze niet zoveel kunnen werken tijdens de wintermaanden.” De ijssalon heeft dan ook totaal geen probleem met het werven van personeel, ook niet voorafgaand aan de deelname en winst op IJSvak. Tim: “Ze komen wat dat betreft echt aanwaaien. Soms zijn het vrienden van ons personeel die komen vragen omdat ze hebben gehoord dat het zo leuk is.” Wilbert sluit zich hierbij aan: “We hebben zelfs dat andere winkelbedrijven komen vragen hoe wij aan ons personeel komen.”

De nominatie is dan ook, volgens het bescheiden duo, echt mede te danken aan het personeel en aan de nabije kring van de mannen. “We doen dit nu met onze meest dierbare mensen. Zij helpen ons mee met kleine dingen, dat is goud waard.” 

Tim en Wilbert hadden zichzelf nooit zomaar ingeschreven, als alles niet op orde was binnen de ijssalon. De nominatie binnen harken gaat gepaard met heel hard werken, benadrukken de twee. Wilbert: “Het kost heel veel tijd, ook buiten je gewone uren. Dus je moet er goed over nadenken. Er komt toch veel op je af van waar je aan moet denken. Je wilt toch alle punten op de i hebben staan.” 

Tim: “We zijn er gewoon voor de volle duizend procent voor gegaan. Het is ook geweldig om mee te doen aan de wedstrijden om toch een paar treden hoger te komen met ons bedrijf.” Kortom, of ze 18 juni nu de prijs in ontvangst mogen nemen of niet: aan hun inspanning en hun passie voor het ambacht en hun ijssalon ligt het niet. 

IJssalon Bastani uit Eindhoven

IJssalon Bastani 1 Tim en Wilbert Palm van IJSsalon Bastani finalist IJssalon van het jaar 2025 (© VAIJ)

De Stadspoort 2,
5611 GZ Eindhoven
https://www.ijssalonbastani.nl/

Wie wordt IJssalon van het Jaar 2025? 

Op basis van de optelsom van het aantal behaalde punten in de strijd om de Gouden IJsspatel en de Gouden IJscreatie, zijn de vijf deelnemende ijssalons met de meeste punten genomineerd voor IJssalon van het Jaar 2025. 

In willekeurige volgorde zijn dit: 
•    IJssalon de Hoop in Blaricum 
•    Patrijs Patisserie en IJs in Harderwijk 
•    Lorenzo IJssalon in Utrecht 
•    De Zoetekou in Bergeijk 
•    IJssalon Bastani in Eindhoven 

De vakjury beoordeelt de deelnemers op vakmanschap, smaak, presentatie én creativiteit. De vijf finalisten zijn de afgelopen periode bezocht door mystery guests en onderworpen aan grondige hygiënechecks. Op 18 juni 2025 is het zover: dan wordt onthuld welke ijssalon zich een jaar lang IJssalon van het Jaar 2025 mag noemen.

 

Lees ook de interviews met de andere finalisten van ijssalon van jaar 2025

 

Altijd op de hoogte blijven?