“Het is toch geweldig dat ik elke dag mag werken aan het erfgoed van mijn familie” (foto: Ellen Weber)

IJssalon Alessandro in Oss ging eind maart open na een grondige verbouwing. Wat voor interieurkeuzes maakte Alessandro de Marco (36)? Als derde generatie ijsmaker wil hij het productieproces laten zien van het Italiaanse schepijs, het erfgoed van zijn familie. “En ik wil een warme zaak, waar jong en oud zich het hele jaar door thuis voelen.”

Vanuit de Dolomieten in Noord-Italië kwam Alessandro’s opa in 1938 naar Oss. Vanuit een schuur bij de Grote Kerk verkocht hij samen met zijn broer ijs. Tijdens de Tweede Wereldoorlog kwam het pand aan de Molenstraat vrij omdat de Joodse bewoners moesten vluchten. “Mijn opa kon hun modezaak huren en maakte er een ijssalon van”, vertelt Alessandro de Marco. In 1976 nam Alessandro’s vader de zaak over, samen met zijn broer. “Op een gegeven moment splitsten hun wegen en ging mijn vader alleen door.”

In 2010 nam Alessandro de zaak over. Om de ijssalon wat op te frissen kwam er een nieuw verfje op de muur en verving hij de verlichting. Hij paste de toonbank aan en zette nieuwe tafeltjes neer. Na tien jaar vond Alessandro het tijd om het interieur helemaal naar zijn eigen hand te zetten. Bovendien barstte de keuken uit zijn voegen. Alessandro draait inmiddels ook ijs voor andere ijssalons en restaurants in de omgeving. Overal stonden losse vriezers, die Alessandro erbij huurde omdat zijn eigen vriescapaciteit onvoldoende was. De elektriciteit was ook niet berekend op de toegenomen productie: de meterkast kon niet genoeg stroom bieden. “Daarnaast zag ik de markt veranderen. Een verbouwing zou de zaak weer klaarmaken voor de toekomst.”

Meer dan een ijssalon

IJssalon Alessandro_foto Ellen Weber_2

“Ik ga voor het wow-effect en heb voor een toonbankinrichting met bredere ijsbakken gekozen.” (foto: Ellen Weber)

Alessandro wil het productieproces laten zien aan gasten. “IJs is zo’n prachtig product. Ik werk veel met verse ingrediënten, het is leuk als mensen dat kunnen zien.” Tussen de keuken en het zitgedeelte liet de ijsmaker een groot raam plaatsen, zodat interactie mogelijk is. Hij koos wel voor een dicht raam, zodat mensen tijdens hun bezoek geen last hebben van het geluid van de ijsmachines. De meeste ijssalons zijn seizoenbedrijven. Volgens Alessandro kennen veel zaken een strakke inrichting met lichte kleuren en veel RVS. “Dat past goed in de zomer als mensen verkoeling zoeken. Mijn zaak is het hele jaar door geopend, dus ik wil juist een warme uitstraling. Geschikt voor jong en oud, waar het hele gezin op zondag komt koffiedrinken met een gebakje of geniet van een ijscoupe. Een plek waar iedereen zich thuis voelt. We zijn eigenlijk meer dan een ijstent.” Alessandro is zeven dagen per week open van 10:00 tot 22:00 uur. “Mensen komen naar de winkelstraat om te recreëren. Het is niet meer van deze tijd om op maandag pas ’s middags open te gaan: ik wil altijd open zijn.” 

Voor de bouw nam Alessandro een bouwbegeleider in de hand. “Want ik heb wel verstand van ijs maken, maar niet van verbouwen.” Meubels en materialen zijn ook niet helemaal zijn ding, daarom vroeg hij een binnenhuisarchitect om mee te denken over het interieur. De ontwerper maakte een tekening van een praktische indeling met het toonbankgedeelte aan de andere kant van de zaak, zoals Alessandro graag wilde. In het achterste zitgedeelte staan nu twee lange banken tegen de muur, één van hout en één van roze velours. Het voorste zitgedeelte wilde Alessandro anders inrichten. In die ruimte staan nu hippe lederen banken in een treincoupé-opstelling.

Alles in één hand

IJssalon Alessandro_foto Ellen Weber_3

Binnen springt de koelwerkbank van marmer uit Toscane, meteen in het oog (foto: Ellen Weber).

Voor de keuken- en toonbankinrichting werkte hij samen met Perfect Ice Solutions. “Europa IJs doet al jaren het onderhoud aan onze ijsmachines, sommige machines zijn nog van mijn opa. Dat is een betrouwbare partner. Toen we hoorden dat zij samenwerken met Perfect Ice Solutions, was de keus snel gemaakt. Het is heel prettig om alles in één hand te leggen: van de aanschaf van ijsmachines, de installatie tot aan het onderhoud. Perfect Ice Solutions luisterde naar mijn wensen en heeft de volledige koeltechnische inrichting verzorgd.” Het ging daarbij om de gekoppelde CIAM-vitrines en het complete keukendeel van BRX. Koelingen, vriezers, inbouw-saladieres, koffiemeubel, kassalades en afvalbakken. Ook werd de vriescel op maat en naar wens geplaatst en ingericht. Alle koelleidingen vanaf de vitrines en werkbanken zijn netjes weggewerkt. Installaties zijn door de vloer – via 110 millimeter buizen – geleid en gaan via de muur naar het dak. Alle compressoren zijn uitgebouwd. Alessandro concludeert dan ook: “Mocht je een ijssalon willen beginnen: deze combinatie van partijen kan je overal bij helpen. Verkoop, service en onderhoud onder één dak. Ze hebben veel kennis in huis.”

Na acht maanden voorbereiden werd de hele zaak gestript. In totaal duurde de verbouwing vier weken. “Ik had niet verwacht dat alles zo soepel zou verlopen en dat alles naadloos in elkaar zou passen. De kleuren en materialen: alles past perfect bij elkaar.”

Op 28 maart ging IJssalon Alessandro open, midden in de lockdown. Alleen afhalen en bezorgen was mogelijk. “Gelukkig speelde het mooie weer mee en weten Ossenaren ons na drie generaties te vinden. Tijdens de lockdown was er weinig mogelijk. Maar wat nog wél kon: even gezellig een ijsje halen.” Daarnaast begon Alessandro met het bezorgen van ijs. Had hij zijn zaak ook verbouwd, wetende dat de coronacrisis eraan zou komen? “Waarschijnlijk niet, maar ik heb er geen spijt van. Deze crisis leert ons dat niet alles te plannen is. Als ondernemer moet je flexibel omgaan met hetgeen er op je pad komt.” Vlak na de opening draaide Alessandro misschien wel het beste seizoen ooit, omdat veel mensen niet op vakantie gingen en toch even iets leuks wilden doen.

Gelato-burger

IJssalon Alessandro_foto Ellen Weber_4

Had hij zijn zaak ook verbouwd, wetende dat de coronacrisis eraan zou komen? “Waarschijnlijk niet, maar ik heb er geen spijt van.” (foto: Ellen Weber)

Alessandro verkocht eerst 24 smaken. “Dat is op zich genoeg, maar voor de presentatie oogt 36 smaken mooier. Dan heb je een bredere vitrine. Ik ga voor het wow-effect en koos voor een nieuwe toonbankinrichting met bredere ijsbakken.” Binnen springt de koelwerkbank meteen in het oog, van marmer uit Toscane. In de presentatieschalen liggen zelfgebakken wafels. Daarnaast verkoopt Alessandro canolli’s, een Siciliaanse specialiteit. “Oorspronkelijk was dit een koekje met schapenkaas, maar inmiddels zijn canolli’s verkrijgbaar in vele smaken, zoals chocolade, aardbei en pistache.” Daarnaast is Alessandro’s appeltaart al twee generaties een begrip; het is nog steeds het best lopende gebakje. Ook de ijscoupes gaan goed. Hoewel Alessandro allerlei nieuwe dingen bedenkt, zoals de gelato-burger, lopen de traditionele ijscoupes het beste: de nougatine coupe, de hazelnootcoupe en de amarena-coupe.

Vierde generatie

IJssalon Alessandro_foto Ellen Weber_5

Alessandro wil het productieproces laten zien aan gasten. “IJs is zo’n prachtig product. Ik werk veel met verse ingrediënten, het is leuk als mensen dat kunnen zien.” (foto: Ellen Weber)

Alessandro woont op een steenworp afstand van zijn zaak. De ijssalon kijkt uit op het lelijkste gebouw van Oss. De voormalige V&D, het warenhuis dat al een tijdje leeg staat. De gemeente heeft het pand opgekocht en heeft plannen voor de herontwikkeling van het gebied, weet Alessandro. “Er komen een bibliotheek en meer woningen. Dit deel van de winkelstraat wordt breder, waardoor ik mijn terras kan uitbreiden. Dat gaat zeker een positief effect hebben op de klantenstroom.”

Als Alessandro ’s ochtends de deur van zijn ijssalon open doet, dan voelt hij zich trots. “Het is toch geweldig dat ik elke dag mag werken aan het erfgoed van mijn familie. Eigenlijk voelt het helemaal niet als werk. Als mijn opa deze nieuwe zaak zou kunnen zien, zou hij ook trots zijn.” En het mooie is: Alessandro’s zoon (3) eet het liefst de hele dag ijs. “Als hij later net zo graag ijs maakt als dat hij nu ijs eet, dan is de vierde generatie ijsmakers in aantocht.”

Altijd op de hoogte blijven?