“IJsje halen is een uitje”

12 juni 2024 Max Geluk

Begin juni wordt bekendgemaakt welke ijssalon het beste van het jaar 2024 is. Zes ijssalons zijn genomineerd voor die titel: IJssalons De Smaak!, Chocolade & IJs, IJssalon Pisa, IJs en Spijs, ‘t IJshofje, Ciolato di’ Cello en IJssalon Luciano. Deze week spreken we met Coco Strijbosch van IJssalon Pisa.

“Voordat ik in 2020 de ijssalon overnam van de oud-eigenaren, was ik al elf jaar werkzaam bij Pisa. Dit werk deed ik destijds als bijbaan. Rond de tijd dat ik in 2019 afstudeerde als forensisch onderzoeker, vertelden de eigenaren dat ze de ijssalon wilden verkopen. Ik zei ze meteen dat ik niet wilde dat dit zou gebeuren, want ik had er in de jaren dat ik daar werkte veel plezier beleefd. Uiteindelijk besloot ik om de ijssalon zelf over te nemen. Inmiddels zijn we een aantal jaren verder en ben ik nog steeds erg blij met deze keuze. Ik heb veel geleerd over diverse aspecten die belangrijk zijn in deze branche, zoals het inkoopbeleid, de manier waarop een ijssalon wordt gemanaged en het creëren van nieuwe ijssmaken.”

Waarin onderscheidt jullie ijssalon zich van andere ijssalons?

“Bij ons is de beleving van de gasten superbelangrijk. Een bijdrage daaraan leveren onze medewerkers, die altijd even een praatje maken. Dit zorgt voor een goede sfeer. Daarnaast is een goede uitstraling van de winkel belangrijk; hebben we een groot glazen raam achter in de ijskeuken aangebracht, zodat iedereen kan zien hoe we de producten maken. Ook proberen we veel te variëren in de smaken. Dit alles zorgt voor een totaalbeleving die voor onze gasten erg belangrijk is. Want veel klanten zien het bezoek aan een ijssalon als iets anders dan in de supermarkt een blik soep kopen. Want dan is alleen het product dat ze nodig hebben belangrijk.”

Hoe zorgen jullie ervoor dat het contact met de klanten goed verloopt?

“We proberen altijd aandacht te tonen, door bijvoorbeeld te vragen hoe het gaat of wat ze van het weer vinden. Dit kan soms leuke gesprekken opleveren en we merken dat veel klanten het fijn vinden om even hun verhaal kwijt te kunnen. Om zo gastvrij mogelijk te zijn, geven we een paar keer per jaar een gastvrijheidstraining. Dit is nodig, want er zit altijd veel personeelsverloop in ons team. We leren onze medewerkers tijdens de trainingen onder meer dat als zij met elkaar praten, het goed is om te proberen om de klant hierbij te betrekken. Ook bespreken we hoe de sfeer in ons team zo leuk mogelijk wordt.”

Hoe bereiden jullie je voor op de wedstrijd?

“We doen nu voor de tweede keer mee aan deze wedstrijd, dus het is niet zo dat we al een vaste strategie hebben. We zien deze wedstrijd vooral als een kans om dingen te leren waar onze ijssalon iets aan heeft. Toen we hoorden dat we genomineerd zijn, gingen we meteen met het team bij elkaar zitten om te kijken waar we nog puntjes op de i kunnen zetten. Bijvoorbeeld op het gebied van hygiëne, of van gastvrijheid. We hopen het te horen van de jury als ze vinden dat er dingen zijn die nóg beter kunnen. Tot nu toe is de jury vijf keer langs geweest en voor zover ik weet hebben mijn collega’s het ijs geserveerd zoals ze altijd doen, dus daar heb ik een goed gevoel over.”

Een belangrijke trend in de ijswereld is plantaardig ijs. Hoe gaan jullie daarmee om?

“In onze vitrine hebben wij negen plantaardige soorten ijs. Dit zijn niet alleen fruitsmaken zoals meloen, mango en citroen. We verkopen bijvoorbeeld ook notenijs op havermelkbasis en kokosnotenijs op kokosmelkbasis. Met een gevarieerd aanbod van plantaardig ijs onderscheiden wij ons van vele andere ijssalons die alleen fruitijs verkopen als plantaardige variant. Want we merken dat klanten het fijn vinden om uit een groot assortiment te kunnen kiezen.”

Hoe zorgen jullie voor een pure smaakbeleving van jullie ijs?

“Zowel voor ons plantaardige ijs als het melk-ijs geldt dat wij net zolang experimenteren met de structuren van het ijs totdat deze optimaal is. Dan moet je ook veel proeven. Alleen ijsvarianten waar ik en het team achter staan, komen in de ijsvitrine. Waar wij heel trots op zijn en waar wij als team ook veel tijd in hebben gestoken, is ons perenijs, de ‘Koekepeer’.”

Hoe zorgen jullie ervoor dat ijs ‘instagrammable’ is?

“We hebben het altijd al belangrijk gevonden dat ijs er goed uitziet. Daar heb ik weinig aan veranderd. Wel steken wij wafeltjes in de ijsjes met ons logo erop; zo profiteren we van aandacht op sociale media. Wel hoop ik dat mensen blijven genieten van het ijs in het echte leven, en dat ze de sociale media als bijzaak zien.”

Steeds meer mensen willen ijs zonder allergenen, met meer eiwitten en suikervrij. Hoe kijk jij daar tegenaan?

Allergenen:

“Mensen die ijs zonder allergenen willen, raden wij aan om ons plantaardige ijs te kopen.”

Meer eiwitten:

“Wij zien zeker een trend dat mensen ijs willen met meer eiwitten. Vooral mensen die veel sporten vinden dit belangrijk. Daarom verkopen wij  altijd een variant die voor meer dan 20 procent uit eiwitten bestaat. Zo kunnen wij de sportieve mensen bedienen die speciaal voor dit soort ijs langskomen.”

Suikervrij ijs:

“Voor mensen die ijs willen dat suikervrij is, hebben wij een speciale variant met suikervervangers. Wij bieden dit ijs aan zodat zoveel mogelijk klanten een goed aanbod hebben. Voor bijvoorbeeld mensen met diabetes is ijs met suikervervangers een goede optie. Er zijn discussies over of deze suikervervangers wel gezond zijn, maar als je hier niet te veel van neemt, zullen deze niet schadelijk zijn.”

Veel mensen hopen dat ijs op een milieuvriendelijke manier geproduceerd kan worden. Houden jullie daar rekening mee?

“Een gedeelte van onze stroom wekken we op met zonne-energie. Verder hebben wij in de ijssalon een gesloten watersysteem, zodat het water voor het koelen van de machines hergebruikt wordt. Wij gebruiken ditzelfde water ook om onze cv-ketels te verwarmen.”

Steeds meer mensen vinden het lekker als ijs ook zoute ingrediënten bevat. Gaan jullie mee in deze trend?

“Zeker. Tijdens Koningsdag hebben wij bitterballen-ijs verkocht. Ook hebben we poffertjes-ijs met stukjes bacon verkocht. Ook hier proberen wij te variëren in ons aanbod.”

 

Altijd op de hoogte blijven?