'Meer aandacht voor consumentenmarketing in retail'

12 februari 2013

Voor fabrikanten in de levensmiddelenindustrie staat dit jaar de relatie met de retail bovenaan de agenda. Maar liefst 60 procent van de directieleden noemt dit onderwerp een speerpunt voor 2013. Voor de retail is het onderwerp formule-aanbod prioriteit. Voor 57 procent van de directieleden is dit een grote uitdaging.

Dat blijkt uit het Top Topics brancherapport 2013 dat voor het vierde jaar op rij wordt gepubliceerd door de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) en GfK. Voor dit onderzoek gaven 128 directieleden binnen de Nederlandse retail en  levensmiddelenindustrie hun visie op de prioriteiten binnen hun bedrijf en bij hun handelspartners in 2013. Daarnaast geven experts uit de branche hun visie op de voor hen belangrijke topics.

Wat verder opvalt, is dat zowel fabrikanten als retailers meer aandacht schenken aan consumentenmarketing. In tijden van teruglopende koopkracht is het belangrijk de consument meer dan ooit centraal te stellen. Nu iedereen continu online is, zijn consumenten in de positie om een merk op de knieën te krijgen. Tegelijkertijd bieden nieuwe media kansen om shoppers beter te begrijpen en optimaal in te spelen op hun behoeften.

Belang gezondheid en voeding

Fabrikanten en retailers zijn het ook eens over het toenemend belang van gezondheid en voeding. Dit thema wint al jaren op rij aan populariteit. Het is voor fabrikanten een uitdaging om te innoveren op gezondheidskenmerken van producten en tegelijkertijd elementen als smaak en textuur te behouden. De retail houdt een sterke focus op het versaanbod. Daarbij stijgt de aandacht voor het informeren van de consument.

Altijd op de hoogte blijven?